Verrassing: gemeentewapen in kruissteek

Jan van Beek houdt van borduren. Al 45 jaar. De 75-jarige gepensioneerde KPN’er en bewoner van de Rijnsingel heeft al van vele verenigingen en organisaties – in binnen- en buitenland – het logo of wapen in kruissteek vereeuwigd.

Het werkstuk – het resultaat van vele uren huisvlijt – geeft hij vervolgens weg aan de desbetreffende instelling, wat hem veel waarderende reacties heeft opgeleverd. Die verzamelt hij vervolgens in een plakboek.

Tot nu toe heeft Van Beek dertig gemeentewapens geborduurd. Het wapen van Ridderkerk is een van de laatste borduurprojecten die hij heeft voltooid. Vorige week overhandigde hij het mooi ingelijste wapen aan wethouder Fleur Stip (cultuur). Die was zeer verrast door dit onverwachte geschenk, dat inmiddels een plek in haar werkkamer heeft gekregen.

Foto: Gemeente Ridderkerk