Versjes van Lars in Gasterij de Ontmoeting

Op 20 februari organiseerde het Servicebureau Onderwijs&Cultuur de derde culturele activiteit van Cultuur Dichtbij Ridderkerk 2019 in samenwerking met Gasterij de Ontmoeting en Ontmoetingsplein de Reyerheem. Lars van der Werf, bekend van ‘Versjes van Lars’, was ditmaal te gast in de Gasterij.

Samen met zijn ouderwetse typemachine. De gasten kregen een persoonlijk versje van hem. Nadat het versje uit de typemachine rolde, kreeg deze een stempel van Lars en werd hij overhandigd.

Mooie verhalen

Wat komt er uit nu uit de mensen en wat uit de fantasie oftewel ‘de koker van Lars’? Dat vragen mensen zich af als ze de ontroerende gedichten – of ‘versjes’ zoals Lars van der Werf ze zelf noemt- lezen. De magie zit hem in de combinatie. Mensen die Lars open vertellen over waar ze het meest van houden, wat ze missen, wat hen gelukkig maakt of maakte. Lars stelt nog een aantal vragen en borduurt als kunstenaar, schrijver, voort op wat hem raakt in het verhaal.

De verwachtingsvolle blik en de ontroering als de mensen hun persoonlijke versje lezen is onbetaalbaar. Afgelopen woensdag schreef Lars versjes voor de mensen die aanwezig waren bij het Geheugenpaleis (groep mensen met beginnende dementie) en aansluitend ouderen die aanwezig waren in de Gasterij: de klaverjasclub, de biljarters, de dames van de wandelclub, mensen die een kopje koffie kwamen drinken en ook bezoekers die speciaal op de culturele activiteit waren afgekomen.

Kunstenaar op locatie met Erna Wouters 5 en 7 maart

De eerstvolgende culturele activiteit van Cultuur Dichterbij is Kunstenaar op locatie met Erna Wouters. Erna gaat hoeden maken. Ze ontwerpt ook haardecoraties, bijbehorende tassen en hoezen voor telefoons. Interessant om naar te kijken en leuk om mee toe doen. Op dinsdag 5 maart komt Erna Wouters van 14.00 – 15.30 uur op bezoek in Ontmoetingscentrum de Reyerheem, Torenmolen 1. Donderdag 7 maart bezoekt Erna Gasterij de Ontmoeting, aan de Boksdoornstraat 80, van 14.00 tot 15.30 uur. U bent van harte welkom, de activiteit is gratis te bezoeken.

Cultuur Dichtbij Ridderkerk
‘Wereldverhalen met Lars’ en ‘Kunstenaar op locatie’ zijn onderdeel van Cultuur Dichtbij, een samenwerkingsverband tussen de Reyerheem, Gasterij de Ontmoeting van de Riederborgh en het Servicebureau Onderwijs&Cultuur waarbij inwoners uit Ridderkerk elkaar ontmoeten via diverse cultuurdisciplines. Cultuur Dichtbij wordt mogelijk gemaakt met de steun van de Stichting Fonobori. Cultuur Dichtbij, een middag waarbij oude verhalen herleven en nieuwe herinneringen gemaakt worden.
Kijk voor het volledige programma van Cultuur Dichtbij. Dit loopt tot en met 10 april 2019.