Vet Gezond: weer goede resultaten

Vet Gezond, het programma dat een gezonde leefstijl bij kinderen en jongeren wil bevorderen, heeft in 2020 mooie resultaten behaald.

Gemeente Ridderkerk is sinds 2016 JOGG-gemeente (Jongeren op Gezond Gewicht). In Ridderkerk kennen we dit landelijke programma sinds 2018 als Vet Gezond. De gemeente en Facet Ridderkerk werken samen met ouders en publieke en private partijen aan een gezonde jeugd in een gezonde omgeving.

In maart kreeg Facet extra uren voor een Vet Gezond-regisseur. Gertjan Kroon houdt zich onder andere bezig met het Fitcoins-project, de gezondere werkvloer en is gekoppeld aan de wijken Bolnes, Drievliet en Slikkerveer.

Activiteiten

1.057 kinderen deden mee aan de activiteiten. Basisschool De Botter deed een water-drink-challenge. OBS De Piramide Centrum en Rijsoord deden het Samen-gezonder-project. In de zomervakantie leerden kinderen in verschillende workshops een gezonder alternatief te maken voor hamburgers en kapsalons. Actrice/danseres Ingrid Janssen gaf kookworkshops.

Als de coronamaatregelen het toelaten, komt er een tekenmoment met de nieuwe partners Albert Heijn Ridderhof, Groene Pollepel, Oasen en Buurtlab/Ravottuh. Dan dragen zes publieke en twaalf commerciële partners bij aan Vet Gezond.

Volwassenen

Naast kinderen en jongeren richt Vet Gezond zich nu ook op volwassenen, met extra aandacht voor mensen die een lagere economische status hebben.

Meer informatie is te vinden op ridderkerkvetgezond.nl, Facebook en Instagram.

Foto: Gemeente Ridderkerk