Veteranen praten bij tijdens diner

Zaterdag 18 juni 2022 vond voor het eerst in twee jaar de Ridderkerkse Veteranendag plaats, georganiseerd door de gemeente en het Ridderkerks Veteranencomité.

Het was geen klassieke Veteranendag, met activiteiten op het Koningsplein, maar een veteranendiner in het Farelcollege.

Burgemeester Anny Attema hield een korte toespraak voor de ongeveer vijftig veteranen: “De afgelopen twee jaar moesten we vanwege coronamaatregelen onze Veteranendag annuleren. Dat is een goed besluit geweest. Want dat nare virus hield huis, en het is nog steeds niet vertrokken. Daarom nemen we dit jaar het zekere voor het onzekere. Geen festiviteiten op het plein, maar een fijn diner. Wie weet kunnen we volgend jaar weer groots uitpakken. Want die aandacht, zo in het openbaar, samen met veel Ridderkerkers, die verdient u!”

Veteranendag is bedoeld om kennis te maken en bij te praten met mensen die ervaringen delen. Daarnaast staat de dag in het teken van waardering voor het bijzondere werk van de veteranen.

Jan-Paul Apon, voorzitter Veteranencomité: “Het was een waardevolle avond, met mooie muziek, goed eten en fijne gesprekken. Maar we sluiten onze ogen niet voor de realiteit. De Russische inval in Oekraïne brengt het begrip ‘oorlog’ voor velen, veteraan of niet, ineens heel dichtbij. Voor veel veteranen roepen de beelden herinneringen op aan de eigen inzet. Maar ook vragen, frustraties en onmacht. Juist dan is het belangrijk elkaar te ontmoeten.” Volgens Apon toont Ridderkerk veel aandacht voor veteranen. “In Ridderkerk wordt er echt uitgepakt. Dat wordt enorm gewaardeerd.”

Burgemeester Attema ontving van Jan-Paul Apon voor haar persoonlijke inzet voor de veteranen een speciale munt, de ‘commanders coin’, een bijzondere blijk van van waardering. Dat gebaar ontroerde de burgemeester.

Foto: Gemeente Ridderkerk