Virus houdt buitenlandse debaters thuis

Het coronavirus gooide roet in het eten van de internationale uitwisseling van het Gemini College. Leerlingen uit Italië en Finland reisden niet af naar Ridderkerk. De school besloot het project toch deels door te laten gaan, met als een van de hoogtepunten afgelopen maandag het jaarlijkse debat.

Leerlingen van 4 havo en 5 atheneum gingen in vier groepen het debat aan. Natuurlijk over het coronavirus: iedereen moet in zijn eigen land blijven. De tweede stelling ging over de maximumsnelheid: 130 km/h rijden mag als je met twee personen in de auto zit. Groep 4, die tegen de eerste stelling moest debatteren, werd gekozen tot winnaar. Twee leerlingen werden gekozen tot beste debaters.

Docent Jolanda van Luijk: ,,Het was natuurlijk heel anders dan we gewend zijn. Er werd bijvoorbeeld nu in het Nederlands gedebatteerd in plaats van in het Engels. Heel de week loopt anders, maar de leerlingen zijn enthousiast. Iedereen heeft snel omgeschakeld na de teleurstelling. We proberen het project te verlengen, zodat we de leerlingen een goed alternatief kunnen bieden en de subsidie van Erasmus Plus goed inzetten.’’

Foto: Gemeente Ridderkerk