Vliegtuig op het schoolplein

Dinsdagmorgen was er een grote verrassing voor de leerlingen van de Rehobothschool en ouders die hun kinderen naar de school aan de Kerkweg kwamen brengen. Op het schoolplein was een echt vliegtuig ‘geland’. De Cessna 206 leek uit de lucht gekomen, maar was ’s morgens vroeg met een dieplader naar Ridderkerk gebracht. De MAF (Mission Aviation Fellowship) kwam op deze manier de schoolkinderen bedanken voor hun inzet met een spaardoosjesactie in de meivakantie. Om dezelfde reden werd het vliegtuig ’s middags geparkeerd op het plein van de Ds. G.H. Kerstenschool.

De ± 750 kinderen van de Rehobothschool en Ds. G.H. Kerstenschool kregen voor de meivakantie een spaarpotje van de MAF. Het idee was om deze jerrycanspaarpotjes te vullen met geld voor brandstof dat verdiend kon worden met ‘een heitje voor een karweitje’.

Dat bleek niet tegen dovemans oren gezegd. Er werden in mei veel klusjes door de kinderen gedaan en ze toonden zich zeer creatief. Een leerling maakte bijvoorbeeld een kijkdoos en ging daarmee langs de deuren. Het leverde 36 euro op. Vier kinderen (twee van de Rehoboth en twee van de Kerstenschool) stonden als ‘straatmuzikanten’ in het centrum van Ridderkerk en verdienden samen bijna 300 euro. Het meeste geld werd bij elkaar gebracht door groep 7 van de Rethobothschool. Zij kwamen dik boven de duizend euro uit. De beloningen worden onkruid wieden, ramen lappen, boodschappen doen en andere karweitjes leverden in totaal bijna 14.000 op.

Stichting MAF is zo blij met dit resultaat dat besloten werd om met een echt vliegtuig bij beide scholen langs te komen. Alle kinderen kregen zo een bijzonder lesje, waarbij ze ook de kans kregen om het vliegtuig aan te raken en er even in te zitten!

Meeste vlieguren
“Voor promotiedoeleinden hebben we dit uit de vlucht genomen vliegtuig. We zetten het in bij opwekkingbijeenkomsten en publieksevenementen. Dit is de eerste keer dat we ermee naar scholen komen” vertelt Fem Knopper, die met een klein vrijwilligersteam naar Ridderkerk was gekomen om te vertellen over het vliegtuig en het werk van de MAF.
De Mission Aviation Fellowship beschikt over een vloot van 130, voornamelijk kleine vliegtuigen, waarmee afgelegen gebieden en moeilijk over de weg toegankelijke bestemmingen bereikt kunnen worden. Wereldwijd vliegt de MAF voor ruim 200 kerken en hulporganisaties voor het vervoeren van mensen en (hulp)goederen.

De meeste vlieguren werden voor de stichting gemaakt met de MAF P2-MFG, die dinsdag bij de scholen stond. Deze Cessna 206 werd in 1975 aangeschaft en vloog bijna 30 jaar in Papoea Nieuw-Guinea. Het in 2014 vervangen vliegtuig noteerde 21.230 vlieguren. Hiermee werden meer dan 1500 ambulancevluchten en ruim twee miljoen kilo aan vracht vervoerd. Zonder ongelukken maakte het vliegtuig meer dan 50.000 landingen.

De kinderen van de twee scholen werden niet alleen beloond met de komst van dit bijzondere vliegtuig.  Gesponsord door Bakkerij Voordijk en Boon’s Supermarkt waren er ook taarten en ijsjes. Een extra verrassing was er ’s middags met een vliegtuig van de MAF dat boven de scholen vloog.

Door: BAR Lokale Media, deze week te lezen in De Combinatie.