Volkstuinen Ringdijk Ridderkerk hebben weer gezonde bodem

De sanering van de bodem van de volkstuinen aan de Ringdijk – Slotgracht is afgerond. De volkstuinders kunnen dit plantseizoen weer starten met tuinieren op een gezonde bodem.

Gemeente Ridderkerk nam begin dit jaar het besluit om de bodem van het terrein te saneren omdat er lood in de grond zat. Dit bleek uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Provincie Zuid-Holland.

Door eeuwenlang gebruik van de bodem is deze op veel plaatsen in Zuid-Holland verontreinigd geraakt met lood. Ook in Ridderkerk is dit het geval. Hier komt lood vooral voor in de historische dorpskern en de lintbebouwing langs de oude dijken. Te hoge loodconcentraties in groente, fruit en kruiden kunnen zorgen voor gezondheidsrisico’s.

De aannemer heeft de bovenste laag verontreinigde grond ontgraven en afgevoerd. Daarna is er goede tuinaarde aangebracht. Het baggeren van de omliggende slootjes is ook meteen gedaan. Uiteraard is alles daarna weer in de oude staat hersteld. Ook Provincie Zuid-Holland leverde een bijdrage in de kosten.

Door deze sanering zijn de gezondheidsrisico’s voor de gebruikers weggenomen en is de locatie weer geschikt voor de functie: volkstuin. De gebruikers hebben de tuinen weer naar wens ingericht en zijn al volop bezig met het verbouwen van verschillende gewassen. Zij kunnen dit voorjaar en deze zomer weer genieten van groente, fruit en kruiden uit eigen tuin.

Foto: Gemeente Ridderkerk