Voorkomen voedselverspilling: leuk en lekker

Vorige week was het de Verspillingsvrije week. Ridderkerkers kregen tips over watzij kunnen doen om minder voedsel te verspillen, onder het motto ‘Red je voedsel van de afvalbak’.

Een kraampje met informatie over het voorkomen van verspilling van brood en zuivel stond woensdag bij Hema aan het Sint Jorisplein. Vrijdag kreeg bij Jumbo in de Ridderhof het voorkomen van verspilling van groenten en fruit de aandacht. Er werden smoothies en bananenbrood uitgedeeld, gemaakt van overgebleven fruit. Ook kregen voorbijgangers han- dige maatbekers en recepten voor nieuwe gerechten van ‘kliekjes’.

Partner

De gemeente is partner van de landelijke stichting ‘Samen tegen voedselverspilling’. Deze bundelt de krachten van bedrijven en publieke organisaties, zoals het Voedingscentrum. In Nederland gooien we jaarlijks gemiddeld 34 kilo eten per persoon weg. Daarnaast gieten we jaarlijks nog eens 45 liter drinken door de gootsteen, aldus de stichting. Dit is slecht voor milieu en portemonnee. Minder voedsel verspillen bekent minder afval en minder uitgaven. Voedsel veroorzaakt vooral CO2-uitstoot bij de productie en het vervoer.

Foto: Gemeente Ridderkerk