Voorleesontbijt in de bibliotheek

Ook in Ridderkerk zijn het de Nationale Voorleesdagen. Daarom las wethouder Marten Japenga zaterdagochtend voor tijdens het Voorleesontbijt in Bibliotheek Centrum. Eerst ontbeten de jonge luisteraars nog met elkaar en hun ouders.

De Nationale Voorleesdagen begonnen op woensdag 22 januari en duren nog tot en met zaterdag 1 februari. Het Prentenboek van het Jaar staat centraal. Dit jaar is dat ‘Moppereend’ van Joyce Dunbar en Petr Horacek. De Nationale Voorleesdag worden jaarlijks gehouden. Het doel is het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen te stimuleren. Door heel het land worden peuters en kleuters voorgelezen uit Moppereend.

Baby’s, peuters en kleuters die door hun ouders worden voorgelezen, ontwikkelen een voorsprong in hun taalontwikkeling. Van de kinderen die niet worden voorgelezen heeft maar dertig procent voldoende woordenschat voor een goede start op school. Van de peuters en kleuters die wel geregeld zijn voorgelezen, heeft zeventig procent voldoende woordenschat. Via het voorlezen ontwikkelen kinderen naast een goede woordenschat ook hun mondelinge taalvaardigheid en maken zij kennis met ‘boekentaal’, taal die afwijkt van de dagelijkse omgangstaal.

Op www.nationalevoorleesdagen.nl zijn allerlei voorleestips te vinden, net als de Prentenboek TopTien en alle in- formatie over de Nationale Voor- leesdagen.

Foto: Gemeente Ridderkerk