‘Als vrijwilligers het werk neerleggen, ligt heel Ridderkerk stil’

Er worden drukke gesprekken gevoerd op de vrijwilligersmarkt in Ridderkerk. Deze markt vond plaats op zaterdag 21 september 2019 in de Bibliotheek Aanzet. Meerdere Ridderkerkse organisaties zijn hierbij aanwezig op zoek naar nieuwe helpende handen. Wij lichten er een aantal uit.

De Vrijwilligersmarkt wordt met grote belangstelling geopend door wethouder Marten Japenga: “Als alle vrijwilligers het werk zouden neerleggen, zou heel Ridderkerk tot stilstand komen. Als ik rondkijk zie ik dat er heel mooi werk wordt verricht, maar ook dat mensen moeite hebben met het vinden van mensen en ze vast te houden.” Hij beschrijft hoe mensen langer doorwerken in toekomst en dat het daarom nog lastig wordt om te werven.  “We moeten samen nadenken hoe we dat het beste kunnen doen, want vrijwilligers zijn onbetaalbaar. Ik hoop dan ook dat er vandaag nog mooie ontmoetingen zullen plaatsvinden.“

Ben je op zoek naar vrijwilligerswerk? Onderstaande organisaties waren aanwezig op de markt en vertellen kort over het soort vrijwilligerswerk dat zij doen:

De Zonnebloem:
“We zoeken mensen die aan één van onze twee activiteiten deelnemen: dat is of bezoekwerk of helpen met het organiseren van uitstapjes voor mensen met een beperking. Vrijwilligers moeten wel een rolstoel kunnen duwen, maar de meerderheid is koffie uitdelen, praatje maken en meegaan met de uitjes.”

Stichting AAVB:
“Wij bieden activiteiten aan voor verstandelijke beperkten. We organiseren danslessen, high-tea’s, een muzikale speldag, het sinterklaasfeest enzovoort. Zo geven we aan 27 mensen dansles met maar 14 vrijwilligers, dus dan komen we weleens handen tekort. Je kunt gewoon lekker meedoen met de mensen en er zijn geen vereiste vaardigheden nodig. Voor danslessen ben je 15 weken achter elkaar nodig en andere activiteiten zijn eens in de 6 weken.”

Facet Ridderkerk:
“Wij hebben diverse vacatures openstaan, bijvoorbeeld voor onze boodschappenservice, klussenservice en de thuisadministratie. Daarnaast zoeken we ook mensen voor de soos in Slikkerveer, Bolnes en de modeshows. We hebben ook mensen nodig voor buurtbemiddeling en de Loods zoekt mensen voor evenementen en bardiensten. Enthousiasme en affiniteit met de doelgroep is het voornaamste.”

Wijkactiviteitenvereniging Oost:
“We zijn een wijkgebouw in Oost en doen kaarten, schildercursussen en nog veel meer. We zoeken mensen die zich een dagdeel willen inzetten, kunnen knutselen of koffie schenken bijvoorbeeld. Het kan ook vanuit huis, bijvoorbeeld het onderhouden van onze website. De voorkeur gaat uit naar vrijwilligers uit Oost, maar we zijn blij met alle hulp. Het belangrijkste is dat je het leuk vindt om met mensen te werken.”

Stichting Vluchtelingenwerk:
“Wij zoeken vertalers, receptionisten, een budgetcoach, huisbezoekers en nog meer. Maatschappelijke begeleiding is op kantoor, we begeleiden mensen van het AZC om te functioneren in onze samenleving. Als vrijwilliger moet je motivatie en het ideaal hebben om vluchtelingen te willen helpen. Er worden ook trainingen aangeboden om beter te worden. Het is belangrijk dat je minimaal twee dagdelen kunt en het is zoveel mogelijk op locatie.”

RTV Ridderkerk:
Voorzitter Hans Magito vertelt: “Het leuke aan lokale omroepen is dat het een opstap is naar een nieuwe uitdaging en je veel sociale contacten opdoet. Je hoeft geen hele dagen programma’s te maken, je kunt ook thuis dingen doen, bijvoorbeeld het digitaliseren van cd’s of het maken van een quiz voor een radioprogramma. Daarnaast zoeken we ook tekstschrijvers, techneuten, presentatoren van programma’s, verslaggevers en nog veel meer. Je hoeft de vaardigheden hiervoor niet al te hebben, dat kunnen wij je leren.”

Voor informatie en/of aanmelden kun je contact opnemen via de verschillende websites van de organisaties of via de vacaturebank van Facet Ridderkerk.

Door Willeke Havenaar