Vrijwilligersvacatures in Ridderkerk

Vind je het fijn om ondersteuning te geven aan mensen die dat nodig hebben? Benut je graag je kennis en kunde of help je graag bij de uitvoering van activiteiten?

Bij Ridderkerkse organisaties zijn er diverse vrijwilligersvacatures met mogelijkheden.

Aafje Reyerheem
In het gerenoveerde woon- en zorgcentrum Reyerheem is er op diverse gebieden vrijwilligerswerk. Aafje biedt begeleiding, training en reiskostenvergoeding. Veel activiteiten spelen zich af op het gezellige Ontmoetingsplein en de huiskamers. Ook bij ‘t Ronde Sant zijn er mogelijkheden:

Vernieuwende technische activiteiten met ouderen
Heb je affiniteit met elektronica en lijkt het je leuk om de bewoners kennis te laten maken met de zorgrobot ZORA, Paro het zeehondje, de tovertafel of een virtual reality-dementiebril? Dit kan als enthousiaste vrijwilliger die de bewoners met een scala aan technische innovaties wil bezoeken.

Samen een ommetje maken
Voor veel bewoners is zelfstandig naar buiten gaan niet vanzelfsprekend. Ben jij een buitenmens en neem je graag een bewoner mee op stap? Bijvoorbeeld om een wandeling te maken, samen ergens iets te gaan drinken, even naar de winkels te gaan of met de duo-fiets op stap. Met jouw begeleiding genieten zij weer even van de frisse lucht.

Catering
Vind je restaurantwerkzaamheden leuk? Denk aan helpen met tafels dekken, bestellingen opnemen, uitserveren en opruimen en natuurlijk een gastvrij praatje met de bezoekers. Zo kan je meewerken aan een prettige sfeer in het restaurant.

Thuisadministratie Facet Ridderkerk
Thuiswonende kwetsbare mensen hebben vaak moeite met het bijhouden van hun administratie of het lezen van ingewikkelde brieven. Wil jij helpen om weer overzicht te krijgen en om belangrijke zaken op orde te brengen om bijvoorbeeld betalingsachterstanden en andere ongemakken te voorkomen? Onder begeleiding loop je de eerste keren mee om daarna zelfstandig de mensen te kunnen ondersteunen.

Chauffeurs personenbus
Facet Ridderkerk beschikt over een 9-personenbus om kwetsbare mensen binnen Ridderkerk en naaste omgeving te vervoeren. Als chauffeur breng je de klanten van deur tot deur volgens een planning per dagdeel. Er is plaats voor chauffeurs met ervaring in het rijden met een groter voertuig (personenbus, camper, vrachtauto), die minimaal één dagdeel per week beschikbaar zijn. Vaardig zijn met GPS, een sociale instelling en veilig rijden is belangrijk. Van de chauffeur wordt verwacht de klanten zo nodig te ondersteunen met in- en uitstappen. Het Busje rijdt van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 17.30 uur en beschikt over een rolstoellift.

Maatschappelijke begeleider
Wil jij vluchtelingen begeleiden, ondersteunen en coachen tijdens hun  integratie- en participatieproces en ben je minimaal twee dagdelen beschikbaar? Als begeleider maak je een vluchteling wegwijs in de gemeente en directe woonomgeving en geeft voorlichting over de Nederlandse samenleving, instanties en wet- en regelgeving. Je biedt praktische ondersteuning bij vragen en problemen omtrent huisvesting, financiën, onderwijs en gezondheidszorg. Je begeleidt vluchtelingen bij externe contacten met diverse instanties en ondersteunt hen bij het opbouwen van een sociaal netwerk. Met een training word je voorbereid op jouw taak.

Besturen
Ben jij meer van beleid maken, strategisch denken en verbinden? Of als penningmeester of voor het secretariaat? Diverse organisatie versterken graag hun bestuur met nieuwe leden! Bijvoorbeeld in de zorg-, sport- of cultuursector.

Voor meer informatie over en aanmelden voor deze vacatures kan iedereen contact opnemen met Facet Vrijwilligerssteunpunt via 0180 – 430 440 of via vrijwilligerssteunpunt@facetridderkerk.nl. Het Vrijwilligerssteunpunt is te vinden aan de Schoutstraat 5. Kijk voor andere leuke en boeiende vrijwilligersvacatures op https://vacaturebank.facetridderkerk.nl.