Wandelen en spelen in vernieuwde Wevershoek

Samen met leerlingen van basisschool De Piramide uit Rijsoord heeft wethouder Peter Meij vorige week het vernieuwde recreatiegebied Wevershoek geopend.

De Wevershoek is een recreatiegebied op de grens van Ridderkerk en Barendrecht. De waterkwaliteit in het gebied is verbeterd, er kwamen nieuwe looproutes en er zijn nieuwe speeltoestellen geplaatst. Aan het karwei in het door Staatsbosbeheer beheerde gebied werd meebetaald door Ridderkerk, Barendrecht, het waterschap en de provincie.

De Waal is een uniek stukje van IJsselmonde, met een rijke historie en bijzondere kwaliteiten. In de loop van de jaren zijn de oevers van de Waal steeds meer bebouwd, waardoor de plekken steeds schaarser worden waar je de Waal en haar oevers kunt beleven. Om ervoor te zorgen dat de charmes van de Waal behouden blijven, werd de Waalvisie opgesteld. Een  belangrijk doel is om de Waal zichtbaar en beleefbaar te maken voor de recreant en de voorbijganger.

In de Wevershoek zijn ligweiden, een zandstrandje en avontuurlijke speeltoestellen voor kinderen aanwezig. Ook kwam er een klim- en klautereiland voor oudere kinderen. Het gebied is geschikt voor watersporters, gezinnen met jonge kinderen en jongeren en is erg populair bij hondenbezitters. Het gebied leent zich goed voor een ommetje. De oost- en westzijde van de Wevershoek worden met elkaar verbonden door een nieuwe vlonderbrug over het water. Hierdoor wordt het aanbod van wandelpaden en keuzemogelijkheden aan wandelroutes vergroot.