‘We ruimen fietswrakken op’

Vanaf donderdag 24 november 2022 gaan de Ridderkerkse boa’s fietswrakken opruimen.

Fietswrakken zijn kapotte fietsen waarop niet meer gereden kan worden. De wielen zijn bijvoorbeeld krom, de banden zijn lek of alleen het fietsframe staat nog in het rek. Fietswrakken houden stallingsplekken bezet en maken de omgeving rommelig.

De boa’s labelen de fietswrakken eerst. De eigenaar krijgt vervolgens zeven dagen de tijd om het wrak te verwijderen. Daarna worden de wrakken weggehaald en waar mogelijk gerecycled tot grondstoffen voor andere producten. Het team zal vooral rond de winkelcentra en alle bushaltes labelen. Ook fietswrakken die gemeld worden via het meldingssysteem krijgen een label. De gelabelde wrakken die niet zijn opgehaald, worden na een week opgeruimd.

Hebt u een oude of kapotte fiets die u niet meer gebruikt? Laat de fiets dan niet op straat staan. Breng hem naar het afvalaanbiedstation of naar een kringloopbedrijf.

Ziet u een fietswrak staan? U kunt een melding maken via deze website of via de Gemeente Ridderkerk app.