Week tegen eenzaamheid: taalbingo en buurt soep

De week tegen eenzaamheid is al lang ‘een breed begrip’ in Ridderkerk. Daarom wordt daar vanuit Facet Ridderkerk ook dit jaar extra aandacht aan besteed met allerlei activiteiten in de week van 1 tot 8 oktober 2020. “We willen het breder trekken en iedereen uitnodigen die zich aangesproken voelt”, zegt Henny de Wilt van Facet Ridderkerk.

Door de Corona zien de activiteiten er dit jaar anders uit. “In Corona tijd hebben we een podcast gemaakt over vriendschap. Deze periode heeft ons namelijk geïnspireerd om mensen ook op een andere manier te kunnen bereiken”, zegt De Wilt. De podcast is donderdag 1 oktober te beluisteren via de site van Facet en zal ook worden uitgezonden via Radio Ridderkerk.

Theaterlezing

De week tegen eenzaamheid zet zich voort met een theaterlezing op vrijdag 2 oktober. “De titel is ‘Het grootste cadeau’ en betreft een leerzame voorstelling met als uitgangspunt dat als je goed voor jezelf zorgt, je ook goed voor een ander kunt zorgen.” Deze voorstelling duurt van 14:00 tot 16:00 uur en bevat grappige en herkenbare anekdotes. Het is te zien in het Plein en kost 5,00 euro. Aanmelden kan bij de Schoutstraat. “Bij meerdere aanmeldingen, kijken we voor nog een voorstelling. Verder houden we natuurlijk de anderhalvemeter-regel aan en wordt gezorgd voor de hygiëne.”

Taalbingo

Een derde onderdeel van de week zal bestaan uit een taalbingo. “Dit wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheek.” De bingo vindt plaats op dinsdag 6 oktober om 13:15 uur in de nieuwe locatie van de bibliotheek aan het Koningsplein. “Zo’n bingo is een mooie gelegenheid om kennis te maken. Samenkomen en ontmoeten draagt daaraan bij”.

Buurtlunches

Voorgaande jaren organiseerde Facet regelmatig buurtlunches, maar door de Corona is dat lastig te organiseren. “Daarom kwamen onze collega’s van opbouwwerk met een creatief idee: de buurt soep.”

Op twee plekken in Ridderkerk zal een soepkar komen te staan. De kar staat op woensdag 7 oktober in Bolnes en op donderdag 8 oktober op het Vlietplein. “Mensen kunnen langskomen voor een warme kop soep of koffie en thee en een kaart schrijven aan iemand die ze een warm hart toedragen. Die sturen wij dan voor ze op.”

De Wilt benadrukt dat iedereen hierbij welkom is. “Niet alleen ouderen, maar ook jonge gezinnen. Soms lukt het ook niet om alle eenzame mensen te bereiken, maar dit is onze manier om te laten zien dat er wel aan hen gedacht wordt.”

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.

Door Willeke Havenaar