Wethouder Japenga belooft handhaving afvaloverlast

De nieuwe afvalpas is deze maand voor iedere Ridderkerker op de mat bezorgd. Inwoners in de hoogbouw gebruiken hem om hun afval kwijt te kunnen in de ondergrondse containers en op het afvalstation in de milieupolder aan de Crezéepolderweg. Inwoners van de laagbouw kunnen deze pas alleen gebruiken om hun grote restafval aan te bieden bij het afvalstation.

Wethouder Marten Japenga geeft aan dat er op dit moment heel goed wordt gekeken naar het afval, dat deze periode weer goed zichtbaar is op verschillende plekken in Ridderkerk, waar de bewoners en bedrijven zich nog niet allemaal aan de regels blijken te houden.

,,Bij de hoogbouw zijn aantal soorten containers aanwezig. De containers voor restafval en pmd zijn afgelopen week op slot gegaan en daar heb je nu al je pasje voor nodig. De containers die er naast staan voor papier en gft zijn nu nog niet op slot.  We willen de afvalstromen meer gaan scheiden, want een aantal afvalstromen kun je heel goed hergebruiken. Van papier kan weer nieuw papier gemaakt worden en gft-afval (groente-, fruit- en tuinafval) en textiel kan ook prima hergebruikt worden. Maar het moet niet vervuild raken met ander afval, want dan wordt het afgekeurd en komt het bij het restafval terecht, waardoor we weer meer gaan betalen. Dus hoe beter inwoners aan de bron al scheiden, dan kan er veel meer hergebruikt worden en is het beter voor het milieu en uiteindelijk ook beter voor onze portemonnee’’, licht Japenga toe.

Het Rijk belast het verbranden van de afval steeds hoger, waardoor de kosten hiervoor de laatste jaren al een fikse stijging laten zien. De nieuwe afvalpas is nu ingegaan voor de restafvalcontainers bij hoogbouw en om afval te brengen bij het afvalstation. Het pasje voor de laagbouw is niet geschikt voor de ondergrondse containers van de hoogbouw. In het najaar gaan ook de inzamelcontainers voor papier en gft ook op slot, zodat vanaf 1 januari alles werkt met de nieuwe pas.

,,Als je aan de bron niet goed scheidt, dan gaat het afval steeds meer kosten en dat gaan onze inwoners ook merken. Het wordt nooit gratis, het kost een hoop geld om al dat afval af te voeren, maar als we beter scheiden dan kan het goedkoper. Alle inwoners van Ridderkerk betalen samen voor het in stand houden van dit hele afvalsysteem. Dat is nu nog een vast bedrag per jaar aan afvalstoffenheffing. Vanaf 1 januari 2022 gaat het nieuwe systeem in, waarmee je 26 keer per jaar je minicontainer voor restafval aan de straat kunt zetten. Plaats je die container minder vaak, dan krijg je aan het eind van het jaar geld terug en wordt je beloond voor je goede scheidingsgedrag’’, gaat Japenga verder.

Enkele bekende uitzonderingen op het reguliere systeem zijn er wel. Zo kunnen grotere gezinnen indien 1 minicontainer niet voldoende is een extra minicontainer aanvragen. Dit was in het verleden al zo en dit verandert in de nieuwe situatie ook niet. Voor mensen die onvermijdbaar medisch afval hebben is het mogelijk om elke week de minicontainer te laten legen. Hiervoor is wel een medische verklaring nodig, maar worden geen extra kosten voor in rekening gebracht.

,,Vanaf oktober, november gaan ook de andere ondergrondse containers van de hoogbouw op slot, om te voorkomen dat er van alles en nog wat wordt bijgedaan. We zien nu ook dat bedrijven hun papier en karton erbij doen en dat willen we niet meer, want die hebben hun eigen afvalstoffensysteem. We moeten de kosten ook laten landen waar ze horen. Het kan niet zo zijn dat een bepaalde groep het voor anderen verpest of duurder maakt. We willen het goed reguleren, zodat het ook fair is naar iedereen toe. Het is even wennen. Je moet je pasje meenemen en je zal best wel een keer bij de container staan, dat je je pasje vergeten hebt, maar zet hem dan niet neer. Dat is nu één van de grootste ergernissen, waarvan ik ook echt denk: hoe is het mogelijk, dat je nu een zak er neerzet. Het gaat stinken, vogels gaan er bij, katten, misschien ratten, dus mensen zet nou niks buiten neer bij zo’n ondergrondse container. Het is een grote bron van irritatie, het gaat toch om je eigen buurt, dus doe dat vooral niet.’’

Afval bij de ondergrondse containers aan de Geerlaan, hoek Burg. Kruijffstraat.

Na de zomervakantie worden de extra controles zwaarder ingezet om zwerfafval tegen te gaan. Bij een eerste keer volgt nog een waarschuwing, maar daarna worden flinke boetes uitgedeeld.

,,Een ondergrondse container kan ook wel eens in storing staan. Het is een stuk techniek, dus dat kan, maar bel dan naar de gemeente tijdens via 0180-541234 of maak een melding op de website van de gemeente bij meldingen buitenruimte. Het kost ons nu 6 miljoen per jaar en hoe meer we moeten inzetten aan extra inspanningen hoe duurder het wordt. Dat moeten we niet willen met z’n allen. Het begint bij jezelf. Als je zelf al je troep bij je houdt en netjes opruimt, dan heb je ook geen zwerfaval. We moeten het met elkaar doen’’, besluit wethouder Marten Japenga.

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.

Foto’s: Wendy Harreman en Marcel Vink