Wethouder Peter Meij: “Het is een tijd van alle hens aan dek, maar er wordt ook veel in gang gezet” – Deel 2

Ondanks dat er veel stilligt door de coronacrisis is de gemeente Ridderkerk volop aan de slag met diverse leuke, maar ook minder prettige kwesties. Zo spraken wij wethouder Peter Meij over niet minder dan zeven diverse kwesties die momenteel de aandacht vereisen. Vandaag het tweede deel; de laatste 4 onderwerpen.

Deelscooters

“Ik heb hier heel lang over nagedacht, omdat ik deelscooters nog altijd associeer met de steden, maar de voordelen wogen op tegen de nadelen.” Meij begrijpt echter wel dat veel mensen zich zorgen maken over de openbare ruimte. “Maar het gaat slechts om een beperkt aantal van 25 en we hebben goede afspraken met de aanbieder. Als het fout gaat, grijpen zij in.” Bij het starten van de scooter krijg je te zien tot welk gebied je mag rijden. Daarbij kun je hem neerzetten waar je wil.

“De grote lijn is van Ridderkerk naar Rotterdam voor woonwerk-verkeer. Als je nog geen auto hebt of vanwege corona niet in het openbaar vervoer wilt zitten, is dit een goede optie.”  Meij zegt wel dat het echt voor grote afstanden bedoeld is. “Het is een kwestie van wennen. Veel mensen willen de scooters niet op de stoep, maar Ridderkerk staat vol met auto’s en daar hoor je niemand over. Het idee hierachter is ook dat we van de auto afkomen. En van wat ik heb begrepen, is er op bijna alle deelscooters al gereden.”

Tiny Forest

Op drie locaties in Ridderkerk zullen er kleine bossen worden geplaatst. Deze zijn de grootte van een tennisveld. Per gemeente mag je drie ‘tiny forests’ aanvragen.  Zes weken geleden is de vraag uitgezet onder inwoners en scholen wie het initiatief en onderhoud van de bossen op zich wil nemen. “We hebben vijf aanvragen gehad en er drie gehonoreerd. Dat zijn de basisschool De Botter, Dr Schaepmanschool en de kinderopvang SKR in Bolnes.”

De bomen zullen in het begin nog klein zijn en daarom weinig onderhoud vergen. Het duurt ongeveer 10 tot 15 jaar voor het een groot ‘bos’ zal zijn. “Het idee achter zo’n bos in de buurt van een school is dat je er bijvoorbeeld een natuurkunde lokaal van kunt maken en dat jonge kinderen met groen in de buurt opgroeien.” Naar de precieze locatie bij de scholen wordt nog gekeken. “De scholen vinden het ook fijn dat ze in de huidige tijd ergens naartoe kunnen leven en erover kunnen praten met de kinderen.” Het bos bij De Botter komt er eind dit jaar of begin volgend jaar, de invulling van de rest is nog niet bekend.

Verkeersenquête

Inwoners werden afgelopen maand, door middel van een online enquête van de gemeente, gevraagd waar de meest vervelende verkeerssituaties zijn. “We wilde de subjectieve verkeersbeleving in kaart brengen en hebben 660 aanmeldingen binnen. Dat aantal  is voor ons hoog en toont de betrokkenheid van ons dorp.” De uitslagen zijn nog niet bekend, maar Meij zag dat veel antwoorden situaties betroffen met de kruising van snel en langzaam verkeer en plekken waar fietsers voorrang hebben op de auto’s. “Uiteindelijk gaan we met een top drie aan de slag. We hebben nog geen termijn, dat hangt ook van de duur en complexiteit af. Tot slot moeten we ook rekening houden met onverwachte zaken die ineens tussendoor komen op de betreffende locatie.”

Bus 601

Vóór de coronacrisis moest een nieuwe bus aangeschaft worden. Echter werd de nieuwe bus door de corona niet geaccepteerd in verband met ventilatie en was hij onderhevig aan een TNO onderzoek. “We hebben wekenlang onderhandeld en hebben nu een tijdelijke oplossing in de vorm van een RMC bus die een groot deel van de route rijdt. Deze is ook uitgerust met ventilatoren voor de luchtverversing.” De verwachting is dat de aangepaste eigen bus eind november of begin december weer rijdt met de eigen vrijwilligers.

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.

Foto: Gemeente Ridderkerk