Winkelhart Ridderkerk: verplaatsingen, Lidl en een betere verkeersstroom

De leegstand in het Winkelhart van Ridderkerk is al langer een probleem. Door de crisis is de situatie ook nog verder verslechterd. Echter zijn er volgens Ruud Scheenjes, woordvoerder van de BIZ (BIZ staat voor Bedrijven Investerings Zone,  een overkoepelingsorgaan van én vastgoedeigenaren én winkeliers in de centrumring), een hoop plannen gaande waardoor de leegstand en beleving zal verbeteren. Hij vertelt hierover voor de Radio Ridderkerk microfoon.

Het centrum zal een metamorfose krijgen. “We willen een betere beleving en een ontwikkelperspectief creëren. De gemeente is er voor het buitengebied en winkeliers en vastgoedeigenaren voor daarbinnen. We moeten werken binnen de kaders die het bestemmingsplan biedt.” Het proces gebeurt in fases en bestaat uit diverse pijlers. “We hebben het over de aanpak van het winkelgebied, het buitengebied, het verplaatsen van de markt en de doorstroom en veiligheid van het verkeer.” 

De eerste fase waar aan gewerkt wordt, is van de Albert Heijn tot aan Plaisier. “We kijken nu of de markt meer naar het centrum kan ter bevordering van het verkeer. Daarnaast is een mobiliteitsplan opgesteld voor het verkeer.” De organisatie wil ook kijken naar de ontwikkeling van het Sint-Jorisplein. “Er is een hoop te noemen. Het geheel moet af zijn in fases verdeeld over vier jaar tijd.”

Openbaar vervoer

Er gebeurt volgens Scheenjes veel rondom het mobiliteitsplan. “We hebben een klankbord groep om mee te praten. De fase waarin we zitten is nu  positief en zorgelijk tegelijk.” Hij hoopt de investeringen van de bereikbaarheid optimaal te houden. “De gedachte van een centrumring met meer ruimte voor fietsers is goed, maar ik hoop dat de gemeente de bereikbaarheid van de auto zeker meeneemt.” Hij streeft ook naar een busbaan. “De kwestie van het openbaar vervoer en de afstand tot het centrum daarvan speelt wel bij de ondernemers.”

Op deze plattegrond staan niet alle details vermeld in verband met nader uit te werken technische zaken. Het geeft dus slechts een globaal beeld van de indeling van Ridderhof 2


Lidl

Één van de grote veranderingen is de komst van de Lidl in Ridderhof 2. “Deze zal komen op de plek van waar Duifhuizen en Men of the Wold zaten tot aan Delifrance. In goede onderhandeling hebben we met de winkels daar over gepraat om elders in het centrum te huisvesten, zodat daar leegstand opgevuld wordt.” Hij legt uit dat een deel daarin is meegegaan. Zo komt Duifhuizen tijdelijk in het pand tegenover de Jumbo, gaat De Reus tijdelijk in het Jorishof en verhuist Men of the World definitief naar buiten op het Sint-Jorisplein. Anderen zagen het echter niet zitten. “Theo van der Graaf is weggegaan en Miss Beauty heeft zich teruggetrokken in de andere vestiging in Bolnes.” Zaken als WE Fashion en Jewel Trend blijven op de huidige locatie gevestigd.

Op een aantal lege ramen staat de term ‘noodgedwongen’. “De woordkeuze is niet altijd prettig. Weggaan voor een veranderende situatie is altijd noodgedwongen, maar de eigenaar heeft wel goed meegedacht met de ondernemers. Wij zitten niet bij die gesprekken, maar ik weet wel dat er goed wordt onderhandeld.”

Fietsenstalling 

De veranderingen beperken zich niet tot de komst van de Lidl. “Nu loop je tussen de winkels door. Met de  komst van de Lidl wordt dat straks meer zijwaarts.” Hij legt uit dat er een nieuwe doorloop komt waar Delifrance zat. “De ingang van de Jumbo komt daar ook. Daarvoor moeten we wel de Handyman verplaatsen.” Verder krijgt de Jumbo er twee units bij, namelijk waar voorheen de kantoorboekhandel en gezondheidswinkel zaten.” 

Bij de Etos is er ook nog ruimte. “Dat wordt anders ingericht. Er komt een unit bij, er wordt wat rechtgetrokken en de trap naar de garage gaat anders liggen.” De invulling van de unit is nog onbekend.” De weg naar de parkeergarage wordt vergemakkelijkt met rolbanen op het Delifrance plein. Zo kun je vanuit beide supermarkten direct naar onder .“Bij de Jumbo kun je vanaf een bepaald bedrag het eerste uur gratis parkeren dus dat is bij elkaar meegenomen.”  Dit gaat ook voor de Lidl gelden. De laatste voorlopige verandering in dat deel is een fietsenstalling waar nu nog de ingang van de Jumbo is. “Zo kan je met de fiets omhoog en zo het centrum in. Hopelijk kunnen we zo een veilige situatie creëren om met de fiets naar het centrum te komen.”

De verbouwingen betekenen ook nieuwe veiligheidsroutes. “Je kunt nu erin bij Lucardi en eruit bij de Jumbo. Binnenkort kun je vanaf  de koepel niet doorlopen. Dat is pas weer gereed in november.”

Binnenkort kun je vanaf de koepel niet doorlopen


Bruna pand

De tweede fase betreft het deel waar de Albert Heijn zit. “We willen een sfeer neerzetten zoals we met de versmarkt hebben gedaan. Vooral bij het Bruna pand. ” Zo moeten de puien naar voren, komt er glaswerk op de eerste etage en komt er wellicht horeca in.” De plannen voor Ridderhof 1, waar de Albert Heijn zit, vangen aan in juli. De einddatum is nog niet zeker. 

Wat hij verder alvast kan verklappen is dat er in dit gedeelte nieuwe wanden komen bij de roltrappen, dat Lion wordt ondergebracht in Big Bazaar en de lingeriezaak elders wordt ondergebracht. “We hebben ook te maken met een bovenetage dus die moeten opnieuw worden ingericht om te verhuren aan de volgende. Daar zijn vergevorderde afspraken over.” Ook komt er op diverse bovenetages nieuwe wandbekleding. “Bijvoorbeeld waar Duifhuizen of Schoenenreus zaten.”

Terrassen 

Volgens Scheenjes is de leegstand terug te halen naar de financiële crisis van 2007 tot 2013. “We zien nu enig herstel, maar ook andere ontwikkelingen zijn gaande. Bijvoorbeeld online verkoop. Het koopgedrag verandert.” Wel legt hij grotendeels de schuld bij corona. “De horeca is nu al een jaar dicht. Heel triest. Ik hoop dat er goede mogelijkheden komen om de terrassen weer open te gooien. Met mooi weer raken de parken vol, terwijl er geen mens op het terras zit. Verlangen we daar nu naar?”. Inmiddels heeft de gemeente ook ruimte gegeven voor grotere terrassen. “Dat is komende tijd nog wel nodig denk ik, want van die anderhalve meter zijn we voorlopig nog niet vanaf.”



Nieuwe eigenaar

De suggesties van de inwoners worden wel gehoord, maar volgens hem niet altijd gezien als de beste optie. “Mensen roepen om een deel van het centrum weg te halen, maar zo moeten we niet denken. We moeten anders omgaan met de ruimte.” Hij verwacht dat het met de nieuwe eigenaar, die er sinds december 2020 zit, voortvarend zal lopen. “De vorige eigenaar was ook al bezig met deze plannen, maar dat liep traag. Onze plannen zijn nu duidelijk, ontwikkeld en van de gemeente hebben we sinds kort ook nog een definitieve vergunning.”

Parkeren 

Een andere suggestie ter verbetering was gratis parkeren. “De vraag om een proef daarvoor ging helaas niet door vanwege politieke achtergronden. We moeten het probleem niet onderschatten vind ik, maar ook niet groter maken dan het is.” Hij doelt op het deels gratis parkeren elders in het centrum. “Dat is vijf minuten lopen van de winkels. Daarbij zijn onze prijzen niet te vergelijken met die in de steden.” Sommige mensen geven aan dat je in omliggende gemeente wel gratis terecht kan. “Wat mensen niet moeten vergeten is dat de mogelijkheid er niet altijd is en de omstandigheden daar anders zijn. We wilden een proef, maar dat is helaas niet gelukt. Nu moeten we verder.”

De BIZ is ook voorstander van meer woningen in het centrum voor de beleving, maar vindt de fase daarvan nog wat te vroeg. “Boven de Jorishof, waar de bibliotheek zat, komen wel woningen. Daar is een convenant over gesloten. Ze zullen deels bestaan uit huur en een deel zal zorgwoningen betreffen.”

Huur 

De BIZ  bestaat dus uit winkeliers en vastgoedeigenaren. “Alles in de centrumring valt daaronder. Ook wat niet in de gebouwen zit.” Er zijn achttien vastgoedeigenaren aangesloten. “We kijken samen hoe we het winkelcentrum kunnen promoten. Elke ondernemer heeft zijn eigen opvattingen, maar we proberen door één mond verschillende zaken te behartigen.”

Tot slot roept de Scheenjes ondernemers, die zeggen dat de huur te hoog is, op zich te melden bij de BIZ via de website www.winkelhartridderkerk.nl . “Dat gaat vaak om misverstanden. Er is niet één huur. Vastgoedeigenaren zijn zeker bereid om mee te kijken naar de huur als je een goed plan hebt.” Zowel bestaande als nieuwe ondernemers zijn, volgens hem,  welkom om met de BIZ te praten.

Meer informatie en regelmatige updates over de verbouwing op website www.winkelhartridderkerk.nl/pagina/informatie/verbouwing-ridderhof

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.