Er is veel stilgelegd in de huidige coronacrisis. Echter bleven de hulpvragen bij de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) alleen maar doorgaan. Ondanks minder persoonlijk contact met de cliënt en een lagere capaciteit aan medewerkers valt de achterstand mee, volgens wethouder Laurens Franzen.
Het idee achter de WMO is dat mensen dingen langer zelfstandig kunnen doen door middel van ondersteuning. Voorbeelden hiervan zijn langer thuis wonen of mobiel blijven. “We hebben in de coronacrisis moeten roeien met de riemen die we hebben. Veel van onze medewerkers zaten thuis en we konden niet zomaar meer bij de cliënt thuis langskomen. We probeerden wel zoveel mogelijk door te gaan, maar konden dat niet doen met de kwaliteit die we voor ogen hadden.” Franzen zegt dat sinds juli vooral gebruik wordt gemaakt van telefonisch bellen, beeldbellen en foto’s om de situatie in te schatten. “Het is wel lastig dat veel mensen daar niet mee om kunnen gaan. En doordat je niet thuis kunt langsgaan, mis je veel van de leefwereld en de lichaamstaal van de mensen. Dat zou helpen om beter te kunnen faciliteren door middel van bijvoorbeeld een rollator of een woningaanpassing.”
Achterstanden
Volgens Franzen waren er in het verleden ook wel achterstanden, maar zijn die inmiddels opgelost. “We hebben meer geld beschikbaar gesteld voor medewerkers en zo de extra vragen opgevangen.” Extra personeel aannemen, lijkt hem daarom niet nodig. “We doen het nu met de huidige mensen en als er gaten vallen dan vullen we dat op met medewerkers van andere afdelingen. Die hebben al kennis van de organisatie, weten waar ze moeten zijn en hoe de systemen werken.”
Voor de komende tijd worden er wel weer keukentafelgesprekken ingepland voor hulpvragen. “We zien wel dat met name ouderen dat moeilijk vinden uit angst voor besmetting. Daar houden we rekening mee en dan doen we het gewoon telefonisch.” De wachttijden vallen binnen de wettelijke termijnen en betreffen maximaal zes weken. Wel is het belangrijk dat mensen hun zorgindicatie in de gaten houden. “Een herindicatie is nodig als je situatie verandert. Als de situatie niet verandert, zoals bij chronische zieken, loopt de indicatie langer. Ik zou voor die mensen wel adviseren om je contactmoment te behouden met ons, mocht de situatie verslechteren.”
Bezwaar
Als je het ergens niet mee eens bent als cliënt, staat het je ook vrij om een bezwaar in te dienen of een beroep in te stellen. “Ik zou iedereen die zegt dat er iets fout is gegaan met de hulpvraag, willen oproepen om hier gebruik van te maken. Dan wordt er nog een keer naar je situatie gekeken. Bij twijfel kun je ook contact leggen met de gemeente. Een laatste redmiddel is nog het spreekuur met de wethouder.” Wanneer mensen naar de wethouder mailen of bellen, probeert Fransen ze dezelfde week nog te beantwoorden. “Bij een bezwaarschrift krijg je binnen zes weken antwoord en bij een beroep binnen twaalf weken. Als je snel hulp nodig hebt, zijn de medewerkers gelukkig ook alert genoeg om dingen te signaleren en een noodmaatregel te nemen.”
Abonnement
Vroeger was de WMO nog inkomensafhankelijk, maar tegenwoordig gaat het door middel van een abonnement. Je betaalt hierbij een tarief van €19. “Dat is ongeacht de prijs van hetgeen dat je nodig hebt. Daarnaast hebben we het ook zo gedaan dat er in corona tijd twee maanden van kwijt zijn gescholden, zoals bepaald door de regering.”
Depressie
He probleem van depressie is volgens Franzen niet toegenomen door de coronacrisis, maar wel verschoven. “Wie daar eerst geen last van heeft, heeft dat nu wel en vice versa. Dat komt vooral door de veranderende thuiswerk situaties.” Klachten betreffende depressie komen uiteindelijk bij het wijkteam terecht. “De wachttijden daarvan zijn gelukkig beperkt.”
Hoewel veel mensen bij de WMO denken aan 55-plussers, betreft het ook zeker jongvolwassenen. “Als je twintig bent en door een ongeluk een traplift nodig hebt, val je ook onder de WMO. Onder de achttien val je onder jeugdzorg en als je op gegeven moment achttien bent, dan zijn er ook situaties waarbij we overbruggingszorg bieden om een soepele overgang te waarborgen.” Het wijkteam vormt hierbij een onmisbare schakel. “Vergeleken met andere wijkteams in de regio, is die van ons wel kwalitatief hoog. Die mensen zijn stevig blijven doorwerken, ook in corona tijd.”
Beleidsplan
De WMO is momenteel ook bezig met een nieuw integraal beleidsplan voor de zorg. “Deze is naar de raad gestuurd en vrijgegeven voor inspraak. Je kunt het inzien op de website van de gemeente.” In oktober zal er dan ook een commissievergadering zijn waarbij inwoners inspraak hebben. “Het plan gaat ook naar scholen toe voor overleg. In tegenstelling tot vroeger, staan diverse zaken als jeugdzorg en passend onderwijs nu in één nota. Zo hopen we alle knelpunten in een enkel beleidsstuk efficiënt op te kunnen lossen.”
Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.
Door Willeke Havenaar
Foto: Gemeente Ridderkerk