Zomerfestijn: rondleiding Reijerpark en busreis naar Elburg

De derde week van het Zomerfestijn voor senioren van Facet Ridderkerk zit er alweer op. Een terugblik op de activiteiten.

Op maandag 29 juli deed een groep van bijna 20 deelnemers mee met de les ‘aangepaste gymnastiek’ en werd gewerkt aan kracht en lenigheid. Met behulp van gewichten, elastieken en stokken werd er bewogen in de Gasterij. Na afloop dronken de deelnemers een kopje koffie met elkaar.

Op dinsdag 30 juli was de natuuractiviteit in het Reijerpark. Er werd om 13.30 uur verzameld in het Natuur Milieu Educatief (NME) Centrum. Deelnemers werden ontvangen met koffie/thee en wat lekkers. Vrijwilligers Nel en Bas waren aanwezig om de activiteit te begeleiden. Natuurgids Aart van Dragt vertelde met behulp van een PowerPointpresentatie vol enthousiasme over het ontstaan van het Reijerpark en de bomen die het park rijk is. “De zon scheen fel en het was een schitterende dag, we gingen dus ook met z’n allen naar buiten om het park in het echt te aanschouwen. Het park is namelijk rijk aan 287 verschillende boomsoorten en over elke boom wist Aart veel te vertellen”, zegt Jesper Lagendijk van Facet Ridderkerk.  ‘Zeer interessant park’ was de mening van de deelnemers. Ook brachten de deelnemers een bezoek aan de Vlindertuin. Iedereen was het erover eens om zeker nog een keer terug te komen om te wandelen of te fietsen in dit prachtige park.

Woensdagochtend stond in het teken van rust en ontspanning. De yogales duurde een uur en de les bestond uit rustige lichaams- en ontspanningsoefeningen. Ook werd er aandacht besteed aan de buikademhaling.

Donderdag 1 augustus was de dagtocht Zandsculpturen in Elburg, één van de grootste indoor-zandsculpturen-tentoonstellingen in de wereld. Er is namelijk meer dan 4.000 m3 zand uit het Markermeer gebruikt voor de expositie.  Onderweg kregen de gasten in de bus een lekker kopje koffie of thee met een Goudse stroopwafel. Bij aankomst werd uitleg gegeven over de te lopen route. Daarna volgde een heerlijke lunch die bestond uit verse groentesoep, een kroketje en boterhammen met beleg. Na de lunch kreeg iedereen de gelegenheid om de sculpturen te bezichtigen.

Deze sculpturen waren gebaseerd op het Bijbelverhaal. Deze bezichtiging duurde ongeveer twee uur. Iedereen was zeer onder de indruk van hetgeen daar was gemaakt. De sculpturen waren gemaakt door 35 beeldhouwers die voornamelijk uit Rusland kwamen en die meer dan 25.000 manuren aan deze beelden werkten. Deze expositie is bijzonder omdat nog nooit zand met bouwmaterialen, levende bomen en verhalen op zo’n niveau gecombineerd is. De terugreis verliep vlot, zodat iedereen weer op tijd thuis was.

Ook was er op donderdag een scootmobieltocht. De tocht ging deze keer via de Kievitsweg richting Bolnes en Beverwaard. Stuk fietspad langs de A16 en dan via het Zevenbergsedijkje en de Hordijk richting het Maasstad Ziekenhuis. Via het Havenspoorpad kwamen we in Barendrecht uit. De tussenstop was dit keer bij Hotel Van der Valk. Na een lekker drankje en appelgebak werd de route vervolgd naar Ridderkerk. Het was een gezellige middag met heerlijk weer.

Door het warme weer is de dagtocht naar Tropical Zoo en Aardbeienterras niet doorgegaan. Dit uitje is verplaatst naar donderdag 15 augustus. Door de verplaatsing zijn er enkele plekken vrijgekomen. Zin om mee te gaan? Voor de laatste beschikbare plaatsen neem contact op via 0180 – 432 350. Inschrijven en betalen kan bij de balie van Facet Ridderkerk aan de Schoutstraat 5.