Zorgcentrum Riederborgh Ridderkerk bestaat 50 jaar

Op 23 april 2021 was het op de kop af 50 jaar geleden dat zorgcentrum Riederborgh werd geopend. Op 18 januari 1971 werd de eerste bewoner welkom geheten en de officiële opening volgde enkele maanden later, op vrijdag 23 april 1971. “Zorg met een gouden rand” is niet voor niets de gebruikte slogan.’ In het zorgcentrum werken 400 mensen. Reden genoeg om Marco van Hoek, bestuurder van de Rierderborgh, en Lenie Nugteren, welzijnscoach, uit te nodigen in de studio om hierover te vertellen in het radioprogramma Prettig weekend.

Impact Corona

Corona heeft een gigantische impact gehad op de bedrijfsvoering en dat had men eerder nooit zo durven inschatten. Lenie Nugteren geeft aan “Door Corona werden alle activiteiten in het zorgcentrum gestopt. Bewoners mochten hun kamer niet uit en geen bezoek ontvangen. Mensen gaan dan toch somberen”.

Gelukkig is nu bijna iedere bewoner gevaccineerd zodat de activiteiten weer zijn opgestart. Eerst kleinschalige activiteiten op de gang en sinds vorige week weer activiteiten in de recreatiezaal de Blauwkai.

Marco van Hoek denkt dat momenteel ook een zeer groot gedeelte van het personeel is gevaccineerd of dit op korte termijn dit laat doen. Exacte cijfers zijn niet bekend in verband met privacy wet, maar de gesprekken in de wandelgangen geven een hoopvol beeld van vaccinatie bereidheid. Het is wel belangrijk om voorzichtig te blijven, het virus ligt altijd op de loer !.

Lenie Nugteren, welzijnscoach en Marco van Hoek, bestuurder van de Rierderborgh

Festiviteiten

Corona was spelbreker van voor het feestprogramma. De Riederborgh liet het jubileum niet onopgemerkt voorbij gaan en er zijn verschillende activiteiten voor de bewoners georganiseerd en ook kreeg eenieder een persoonlijk cadeautje. Dinsdag 20 april 2021 kwam een zanger zingen voor de bewoners bij het waterterras. Gelukkig was het toen prachtig voorjaarsweer.

Van deze festiviteiten is een videofilm gemaakt die later gepubliceerd wordt op het youtubekanaal van de Riederborgh, zodat iedereen die er niet bij was een goede indruk kan krijgen. Ook is er een jubileumboekje samengesteld in samenwerking met de Oudheidkamer en dit boekje wordt nu gedrukt. In september is dan eindelijk de lang verwachte jubileumtentoonstelling in de expositieruimte van de Oudheidkamer.

Jubileumproject 50 jaar Riederborgh

Aan de voorkant van de Riederborgh is een autoluw terras/voortuin gecreëerd Dit is tot stand gekomen via een Crowdfunding actie.

Een nieuwe voortuin, zowel voor bewoners als voor de kleinkinderen een tuin. Een hoftuin en een tuin die tof is. Riederborgh is een plek waar bewoners uit Ridderkerk die niet meer thuis kunnen wonen, zich thuis voelen. De buitentuin is onmisbaar voor deze bewoners. Op deze plek is op vrijdag 23 april 2021 een herdenkingsboom geplant door burgemeester Anny Attema.

De buitenlucht, het licht, de groene omgeving, vogels die fluiten in de dakplatanen, vlinders die fladderen, de geur van paarse lavendel en de zonnebloem, het kabbelende water van het fonteintje en het water vormt een zogenaamde positief prikkelende aangename omgeving een unieke tuin voor de meest kwetsbare doelgroep van Ridderkerk. Een uniek tuinconcept – een tuin met principes van Healing Environment.

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.