Zuinigere hybridebussen in Ridderkerk

Sinds enkele weken rijden er in Ridderkerk en omgeving nieuwe bussen van RET. De hybride dieselbussen rijden veertig procent zuiniger dan de oude dieselbussen. De komende maanden komen er steeds meer bij, tot in het voorjaar het totale aantal van 103 hybride bussen is bereikt.

Bijna de helft daarvan wordt gestald in de RET-garage in Ridderkerk. De hybrides gaan in Ridderkerk rijden op de lijnen 140, 143, 144, 146, 245 en 290.

Comfortabeler

Voor reizigers zijn de hybride bus- sen comfortabeler dan de oudere dieselbussen. De nieuwe bussen hebben een moderne inrichting met een parket-look vloer en frisse bekleding. Ze hebben bovendien USB-laadpunten voor reizigers en hebben pinautomaten met de mogelijkheid om contactloos te betalen. Behalve met de OV-chipkaart kan ook worden in- en uit gecheckt met de barcode. Daarnaast zijn de stopknoppen anders: deze hebben allemaal een lampje dat oplicht zodra ze zijn ingedrukt.

Uitstootvrij in 2030

De busvloot waarmee de RET tot dit moment reed, zit tegen het einde van zijn levensduur. Daar- om worden in totaal 198 oudere dieselbussen vervangen.

De hybride bussen helpen RET om de uitstoot terug te brengen. In 2030 is de complete busvloot uitstootvrij en volledig elektrisch, dus zonder diesel. In december werden de eerste 55 volledig elektrische bussen al in gebruik genomen voor lijnen in Rotter- dam, Schiedam en Vlaardingen. De komende jaren volgen er meer, ook op andere lijnen.