Zwemmen in natuurwater is populair in Ridderkerk

De zwemplas bij het strandje in het Oosterpark en de zwemplas Woude (Ringdijk / Donkersloot) zijn fijne plekken voor een verfrissende duik. Deze plekken zijn officiële zwemwaterlocaties in Ridderkerk met een goede waterkwaliteit. Het constante mooie weer zorgt ervoor dat deze zwemplassen zeer populair zijn bij de inwoners van Ridderkerk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er op warme dagen volop wordt gezwommen en gespetterd in de Ridderkerkse wateren.

De zwemplas bij het strandje in het Oosterpark

Minimaal eens in de twee weken testen controleurs of het water schoon en veilig genoeg is. Is dat niet het geval? Dan stelt de provincie een negatief zwemadvies of zelfs een zwemverbod in. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer er blauwalg in het water voorkomt. Er komen dan borden bij de zwemplek te staan om bezoekers te waarschuwen.

Voor de zwemplas bij het strandje in de Wevershoek (Noldijk in Rijsoord) geldt een negatief zwemadvies in verband met de aanwezige blauwalgen.

Zwemplas bij het strandje in de Wevershoek

Een overzicht van alle zwemplekken en de kwaliteit van het water vindt u op www.zwemwater.nl en in de zwemwaterapp. U kunt ook de gratis zwemwatertelefoon bellen: 0800-99 86 734.

Foto’s: Wessel Dekker