Radio en TV

68 jaar geleden: 1 februari 1953 Watersnoodramp

Het is straks al weer 68 jaar geleden dat Ridderkerk te maken had met de Watersnoodramp in 1953. De zogenaamde Sint-Ignatiusvloed of Beatrixvloed voltrok zich in de nacht van zaterdag 31 januari op zondag 1 februari 1953.

De Ridderkerkse dijken als de Ringdijk en Molendijk zorgden ervoor dat alle inwoners van het eiland IJsselmonde droge voeten hielden.  Tenminste zij die aan de binnenkant van de deze dijken woonden. Aan de andere kant van de dijk was het geen kwestie van natte voeten halen, maar huizen kwam tot aan de zolder onder water te staan. Meerdere huizen in Slikkerveer werden ook na de Watersnoodramp tot onbewoonbaar verklaarde woningen bestempeld. Hulp kwam er gelukkig snel wat de ‘noodwoningen’ aan de Prinsen Margrietstraat volgden vrij snel.

In 2003 werd precies 50 jaar na de Watersnoodramp bij Radio Ridderkerk een documentaire opgenomen door Inge van Ooijen. Hij ging in gesprek met getuigen van deze ramp, die veel groter had kunnen worden, als 1 van de genoemde Ridderkerkse dijken zou zijn bezweken. Inge van Ooijen ging in gesprek met de dames Bulsing, Van Vught-Weeda en De Winter en de heren De Jong, Van Nes, Oudijn, Steehouwer, Verhoef en Warnas. Ook komen aan het woord weerman Piet Kruit en oud-verslaggever Gielen. De techniek van deze documentaire is in handen van Steffen Vink.

De documentaire ‘Watersnoodramp 1953’ werd in 2003 bekroond tot Beste Radio Documentaire met de RTV Award 2003.

De documentaire ‘Watersnoodramp 1953’ wordt bij Radio Ridderkerk uitgezonden op zondag 31 januari 2021 tussen 14.00 en 15.00 uur bij Radio Ridderkerk. Of beluister via podcast.

De uitzendingen van Radio Ridderkerk zijn te beluisteren via de Ridderkerkse kabel op 107.1 FM, via de ether op 105.7 FM en wereldwijd via internet: rtvridderkerk.nl . Daarnaast is Radio Ridderkerk ook te beluisteren via de digitale tv-kanalen, zoals via de Ziggo Mediabox kanaal 915, Ziggo met CL+ module op kanaal 363, KPN kanaal 1077, Tele2, Telfort kanaal 3167, Vodafone kanaal 2129 en via de APP van De Lokale Omroep.U kunt de prijswinnende documentaire ook hier beluisteren:

Op TV Ridderkerk is deze week een fotoserie te zien van de gevolgen van de Watersnoodramp destijds in 1953.

Foto’s: archief Gemeente Ridderkerk