Radio en TV

BlueSox live bij Bluezy

In het radioprogramma Bluezy is op donderdag 26 september 2019 om 20.00 uur de Nederlandse band BlueSox in de studio. Programmamaker en presentator Nico Bravenboer ontvangt in de studio van Radio Ridderkerk zijn muzikale gasten. Naast een interview wordt er ook live opgetreden.

BlueSox speelt blues, maar dan anders: een opzwepende mix van blues en rhythm&blues, gebaseerd op shuffles and boogies. Maar de band is niet te flauw om in funk en latin te duiken om daarmee de songs te arrangeren. BlueSox brengt opvallend sterke eigen nummers en deze matchen verrassend goed met interpretaties van ander bluesgeoriënteerd werk. Het repertoire zit vol verrassingen. De band bestaat al bijna 25 jaar en slaagt er steeds weer in om genoeg gigs binnen te halen op allerlei locaties, van cafés, clubs tot festivals. BlueSox heeft al heel wat blueskilometers op de teller. De afgelopen tijd heeft de band succesvolle optredens gedaan op o.a. bluesfestival Blues & Roots in Brühl (Duitsland) en was support act bij Erick Steckel (USA) en Sean Webster (UK). Recentelijk werd BlueSox gevraagd voor de after party van Johan Derksen’s ‘Keeping the Blues Alive’ tour. En hoeveel de mannen er ook van houden om op de grotere evenementen te spelen, ze zijn meer dan blij als ze de lokale kroeg om de hoek kunnen opvrolijken met live muziek.

BlueSox bestaat uit zanger/gitarist Cor Paridaans, die tekent voor de eigen nummers, mondharmonicavirtuoos/zanger Ruurd ‘Skinny Dog’ van der Vegt, drummer Hans Aarts en bassist Peter Zerner die verantwoordelijk zijn voor een flinke portie techniek, power en dynamiek. Cor Paridaans vertelt: ‘Ruurd en ik zijn de jongens van het eerste uur. Ik heb de band in 1994 opgericht. Met de komst van drummer Hans (2011) en bassist Peter (Zerner) (2014) klinken we dynamischer dan ooit.’ De band laat zich niet graag in een blueshokje stoppen. ‘En dat zou ook jammer zijn’, legt gitarist Cor Paridaans uit. ‘We hebben alle vier een andere muzikale achtergrond met blues als gedeelde passie en daar danken we onze speciale sound aan. En die slaat aan in blueskringen. We klinken gewoon anders dan de standaard bluesband.’ Ruurd van der Vegt vult aan: ‘En natuurlijk hebben we ook onze favoriete bluesartiesten. We spelen graag nummers van The Fabulous Thunderbirds en van een van mijn harmonicahelden Gary Primich.’

BlueSox krijgt bezoekers makkelijk aan het swingen. Een kwestie van volhouden. En dat doet de band: meestal drie sets. Mensen gaan eerst met hun hoofden schudden, daarna ‘tappen’ met hun voeten om vervolgens maar helemaal toe te geven: samen met de band aan de boogie.

De studio van Radio Ridderkerk is gevestigd aan de Jhr. de S. Lohmanstraat 1 en de entree is gratis.

De uitzendingen van Radio Ridderkerk zijn te beluisteren via de Ridderkerkse kabel op 107.1 FM, via de ether op 105.7 FM en wereldwijd via internet: www.rtvridderkerk.nl . Daarnaast is Radio Ridderkerk ook te beluisteren via de digitale tv-kanalen, zoals via de Ziggo Mediabox kanaal 915, Ziggo met CL+ module op kanaal 363, KPN kanaal 1077, Tele2, Telfort kanaal 3167, Vodafone kanaal 2129 en via de APP van De Lokale Omroep.