Radio en TV

De Vinyljaren in ‘The Story Of’ bij Radio Ridderkerk

In de laatste twee weken van de maand december zenden de programma-makers van ‘The Story Of’ weer een aflevering uit van ‘De Vinyljaren’. Samen met heerlijke muziek uit die tijd worden dit twee kleine uurtje nostalgie in ‘The Story Of’ van de programmamakers Roel van den Oever, Frank Stoute, Kees de Klerk en Bob den Breeijen.

Op de zondagen 22 en 29 december wordt het programma van 17.00 uur tot 18.00 uur uitgezonden. De eerste aflevering staat in het teken van ‘De Vinyljaren’ met dit keer een selectie hits uit de hitlijsten van de zestiger jaren. Een periode waarin de onderstaande bijzonderheden plaatsvonden:

Herken alle Ridderkerkse winkeliers deze week in De Combinatie (februari 1960)
Deze week staat in De Combinatie de prijsvraag herken de winkeliers van Ridderkerk door middel van 80 verschillende foto’s. Het is de bedoeling dat u raadt de naam van de winkel waar de betreffende persoon in staat. Onder de foto staat een kleine aanwijzing waar u de betreffende advertentie kunt vinden in De Combinatie,want van alle deelnemende winkeliers staat deze week een advertentie in de krant. Diegene die alle juiste namen onder de foto’s weet te plaatsen maakt kans op de Hoofdprijs van 40 gulden of een 2e prijs van 25 gulden en een 3e prijs van 20 gulden. Stuur u oplossing in naar de “De Combinatie” Lagendijk 267 Ridderkerk ( in 1960 ) en vermeldt in de linkerbovenhoek van de envelop “Prijsvraag” Wie weet wint u 1 van deze prachtige prijzen.

Nieuwe wassalon geopend in Ridderkerk (januari 1965)
Vorige week is er een nieuwe wassalon geopend aan de Groen van Prinstererweg 25. In deze salon staan 10 nieuwe wasmachines van het merk “Bendix”. De salon wordt gedreven door de heer en mevrouw Ots. U kunt alle mogelijke wasprogramma’s instellen, die ongeveer een half uur duren. Per wasbeurt wordt 8 kilo was tegelijk gewassen. Binnenkort worden er bovendien nog een paar centrifuges geplaatst, zodat u de was strijkdroog mee kan nemen. Dit alles voor 1 gulden en 75 cent. Terwijl u wacht kunt u een heerlijk kopje koffie gratis nemen. De wassalon is dagelijks geopend  van 8 t/m 21 uur. Tot ziens in onze nieuwe wassalon.

Nog niet veel belangstelling voor Ridderkerkse kindercrèches (januari 1969)
Voor de 2 kindercrèches die Ridderkerk nu telt is nog niet veel belangstelling. Ridderkerk is een gemeente met veel jonge gezinnen en omdat steeds meer jonge moeders weer willen gaan werken zou je het tegenovergestelde verwachten. Ridderkerk telt op dit moment 40.000 inwoners, maar deze inwoners maken maar gering gebruik van beide crèches. Dit is tegen de landelijke trend in waarin steeds meer jonge moeders willen gaan werken. Misschien gaan er binnen een paar jaar ook in Ridderkerk meer jonge moeders werken. Er is dan meer behoefte aan opvang, maar alleen de toekomst zal uitwijzen of dit werkelijk gaat gebeuren.

Plannen voor overdekt zwembad en sporthal in de gemeenteraad (maart 1970)
Het is bijna rond, binnenkort kan begonnen worden met de bouw van een overdekt zwembad en een sporthal. De kosten voor het te bouwen zwembad bedragen 2,6 miljoen gulden. Een belangrijk deel zal door de gemeente Ridderkerk betaald worden. Daarnaast zijn er ook een aantal particulieren die door middel van een lening deze bouw mogelijk maken. Als het zwembad klaar is, kunnen hierdoor veel meer kinderen leren zwemmen. Men is namelijk niet langer meer afhankelijk van de grillen van het weer. Dit geldt ook voor de te bouwen sporthal, altijd kan er nu gesport worden. Ook voor de te bouwen sporthal is een bedrag nodig van 2,6 miljoen gulden. In totaal is dus 5,2 miljoen gulden nodig om dit alles van de grond te krijgen. A.s. vrijdag valt in de gemeenteraad de definitieve beslissing of dit alles gaat gebeuren.

Bestemmingsplan Mauritshoek doet veel stof opwaaien (februari 1970)
Doordat Rijksweg 16 aanzienlijk verbreed gaat worden, moeten zowel aan de Rijsoordse kant van deze Rijksweg maar ook aan de Ridderkerkse kant heel veel huizen afgebroken worden. Vooral in Rijsoord vreest men dat dit bijna een totale amputatie van het dorp gaat betekenen. Daarom is onder zeer luid protest besloten door Rijkswaterstaat om een nieuwe woonwijk te gaan bouwen naast de Mauritsweg op de zgn. vlaswei. In deze nieuw te bouwen woonwijk worden er net zoveel huizen gebouwd als er nu afgebroken gaan worden aan de Mauritsweg en de Kerkweg. Zo kunnen toch veel mensen uit Rijsoord in hun eigen dorp blijven wonen.

Kleuterschool Bartje met sluiting bedreigt in Rijsoord (maart 1979)
Doordat het aantal leerlingen op deze school  net iets onder de 20 is gedaald, dreigt sluiting van deze school. Er is namelijk net 1 leerling te weinig om deze school open te houden. Omdat de overheid voor een zeer belangrijk deel deze school financiert, bepaald diezelfde overheid of een school dicht gaat of open blijft. Alles zal nu afhangen of er misschien net op het laatste moment nog 1 of 2 leerlingen aangemeld gaan worden. Zo niet dan zal de school moeten sluiten en zullen de ouders hun kinderen op een andere school moeten brengen die verder weg ligt

.Dit vond dus allemaal plaats in de zestiger jaren. Uiteraard kunt u hierbij passende muziek verwachten, dat destijds werd uitgebracht op vinyl.

De uitzendingen van Radio Ridderkerk zijn te beluisteren via de Ridderkerkse kabel op 107.1 FM, via de ether op 105.7 FM en wereldwijd via internet: www.rtvridderkerk.nl. Daarnaast is Radio Ridderkerk ook te beluisteren via de digitale tv-kanalen, zoals via de Ziggo Mediabox kanaal 915, Ziggo met CL+ module op kanaal 363, KPN kanaal 1077, Tele2, Telfort kanaal 3167, Vodafone kanaal 2129 en via de APP van De Lokale Omroep.