Radio en TV

De Vinyljaren in ‘The Story Of’ keert terug naar januari 1967

In de laatste week van de maand januari zenden de programma-makers van ‘The Story Of’ weer een aflevering uit van ‘De Vinyljaren’. Samen met heerlijke muziek uit die tijd wordt dit een uurtje nostalgie in ‘The Story Of’ van de programmamakers Roel van den Oever, Frank Stoute, Kees de Klerk en Bob den Breeijen. Op zondag 30 januari 2022 wordt het programma van 17.00 uur tot 18.00 uur uitgezonden. Deze aflevering staat in het teken van ‘De Vinyljaren’ met dit keer aandacht voor het jaar januari 1967.

Drie onderwerpen, die zich in dat jaar afspeelden waren:

Mogelijk worden er in Ridderkerk 16 huizen onbewoonbaar verklaard.
Komende vrijdagavond beslist de raad over deze 16 huizen. Aan de Molendijk worden mogelijk 11 huizen onbewoonbaar verklaard. Aan de Pruimendijk in Rijsoord worden mogelijk ook 2 huizen ,maar ook 2 aan de Rijsoordse straat en 1 huis aan de Waalweg onbewoonbaar verklaard. Van deze huizen zijn nog 8 huizen bewoond. Maar voor géén van deze huizen is het te moete om ze op te knappen en ze zijn daarom slooprijp. De gemeente Ridderkerk zal daarom proberen om zoveel mogelijk huizen op te kopen en ze hierna af te breken. Sinds 1952 zijn al 200 huizen onbewoonbaar verklaard. De bewoners van deze huizen krijgen bij voorrang een ander huis toegewezen. Ondanks dat er sinds de jaren vijftig heel wat huizen zijn bijgebouwd in Ridderkerk, worden er nog elk jaar huizen afgekeurd in onze gemeente. Het is te hopen dat dit in de toekomst niet meer voorkomt en dat alle huizen van goede kwaliteit zijn. Maar wel in januari 1967.

Politie deed vorige week een goede vangst door smokkelaar te arresteren.
De politie in Ridderkerk deed vorige week een goede vangst door deze smokkelaar op heterdaad te betrappen. In zijn auto lagen 60.000 sigaretten, kraaienpoten rookbomen en een pistool van een zwaar kaliber. De 34 jarige Belg was volkomen verrast met zijn aanhouding door de politie en had hierdoor geen tijd om zijn wapen te gebruiken. Een tweede auto wist wel te ontkomen met mogelijk dezelfde smokkelwaar. De politie heeft vele schoten op deze auto afgevuurd, maar desondanks wist de 2e auto te ontkomen zonder een spoor achter te laten. De laatste jaren worden steeds meer sigaretten via België illegaal ingevoerd. Het loont zeer de moeite om dit te doen, omdat sigaretten die officieel verkrijgbaar zijn een stuk duurder zijn. Zolang dat dit zo is blijft het aantrekkelijk om sigaretten te smokkelen. Ook in de toekomst blijft dit zeker gebeuren, maar wel in januari 1967.

Het tolhuisje in Rijsoord zwaar beschadigd door aanrijding.
Het voormalige tolhuisje op T- Splitsing Langeweg / Rijksstraatweg is afgelopen zaterdagavond zwaar beschadigd doordat er een auto in volle vaart tegenaan was gereden. De 72 jarige bewoner wilde afgelopen zaterdagavond net naar bed gaan toen een auto zich in zijn huis boorde. Deze auto werd bestuurd door een 19 jarige jongen uit Zwijndrecht, hij werd hierdoor licht gewoond. Zijn vriend die naast hem zat kreeg hierdoor lelijke snijwonden in zijn gezicht. Van het meubilair in de woning is veel zwaar beschadigd. De heer Huizer woont zelf al 61 jaar in dit voormalige tolhuis en heeft al vaker meegemaakt dat auto’s tegen zijn woning aanreden. Maar zo’n zware aanrijding heeft hij nog nooit meegemaakt. Voor het gat in de woning is nu een zeil gespannen. Waarschijnlijk zal dit tolhuis afgebroken moeten worden. Hiermee komt dan ook een einde aan de herinnering aan de tijd dat er nog tol betaald moest worden voor het gebruik van de Rijksstraatweg. Voor de heer Huizer zal vervangende ruimte gezocht moeten worden, maar wel in januari 1967.

Uiteraard kunt u hierbij passende muziek verwachten, dat destijds werd uitgebracht op vinyl.

De uitzendingen van Radio Ridderkerk zijn te beluisteren via de ether op 105.7 FM en wereldwijd via internet: www.rtvridderkerk.nl. Daarnaast is Radio Ridderkerk ook te beluisteren via TV Ridderkerk, via Ziggo Mediabox kanaal 915, Ziggo met CL+ module op kanaal 363, KPN kanaal 1377, Tele2, Vodafone kanaal 2129 , via de RTV-Ridderkerk APP en de TuneIn app.