Radio en TV

De Vinyljaren in ‘The Story Of’ keert terug naar maart 1988

In de laatste week van de maand maart zenden de programma-makers van ‘The Story Of’ weer een aflevering uit van ‘De Vinyljaren’. Samen met heerlijke muziek uit die tijd wordt dit een uurtje nostalgie in ‘The Story Of’ van de programmamakers Roel van den Oever, Frank Stoute, Kees de Klerk en Bob den Breeijen. Op vrijdag 25 maart wordt het programma van 18.00 uur tot 20.00 uur uitgezonden. Op de dinsdag erop wordt het programma vanaf 22.00 uur herhaald. Deze aflevering staat in het teken van ‘De Vinyljaren’ met dit keer aandacht voor het jaar maart 1988.

Vier onderwerpen, die zich in dat jaar afspeelden waren:

Gemeente Ridderkerk gaat compostvaten verkopen als proef.
We produceren elk jaar steeds meer afval en dit gebeurt ook in Ridderkerk. Elke kilo afval dat verbrand moet worden kost geld. Daarom leek het de gemeente een goed idee dat mensen hier hun biologisch afval in deze vaten doen. Er komt dan minder afval binnen en de compost die ermee gemaakt wordt kan over de tuin worden gestrooid. Minder kilo’s afval die verbrand moeten worden en de tuin wordt voorzien van goede voeding. De planten in de tuin gaan hierdoor beter groeien. Deze week staat in De Combinatie een bon waarmee het compostvat besteld kan worden. De kosten bedragen 85 gulden per vat en dit is inclusief BTW. De tuinen in Ridderkerk gaan er zeker veel beter uitzien met deze zelfgeproduceerde compost. Minder afval en kosten dus maar wel in maart 1988.

Sponsorclub steunt Radio Ridderkerk.
Radio Ridderkerk (RR) heeft sinds vorige week zijn eigen suikeroom. Ondanks dat de meeste lokale omroepen een financiële bijdrage ontvangen in de plaats waar uitgezonden wordt is dit in Ridderkerk niet het geval. Daarom is er in Ridderkerk een club gestart die RR financieel wilt ondersteunen. Men zal proberen bij het bedrijfsleven geld op te halen, maar ook wil men een loterij organiseren, een sponsorloop, een feestavond en inwoners van Ridderkerk motiveren om donateur te worden van RR. In deze sponsorclub zitten onder andere Burgemeester Kees Verplanke, Piet Postma en onze eigen programmaleider Steffen Vink. RR staat voor grote uitgave en zal zeker 20.000 gulden nodig hebben in de komende jaren. Maar het lokale geluid moet blijven gehoord worden, maar ook in maart 1988.

In Ridderkerk worden 200 bedrijven gecontroleerd op chemisch afval.
Vanaf volgende week gaan controle ambtenaren op pad om bedrijven te controleren op de wet chemisch afval oftewel ( WCA ). Er zal gekeken worden of deze chemische stoffen wel op een correcte wijze zijn opgeslagen. Ook wordt er gekeken welke stoffen zijn opgeslagen en of hiervoor wel de vereiste vergunningen zijn verleent. Ook in 15 andere Rijnmondse gemeentes wordt deze controle actie uitgevoerd. Het doel is dat er veel minder schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Als er chemische stoffen niet goed zijn opgeslagen of gebruikt volgt een waarschuwing. Bij het niet nakomen van deze waarschuwing zal bij de volgende controlebeurt een boete uitgedeeld worden. In Ridderkerk komen hierna geen chemische stoffen meer in het milieu terecht, maar wel in maart 1988.

Kaz Lux en Jan Akkerman komen optreden in club SOS.
Vrijdag 24 maart komen 2 poplegenden optreden in club SOS. Wie kent niet de groep Brainbox, Kaz Lux was hiervan de originele zanger. Met deze groep had Kaz diverse hits o.a. Down man. Hetzelfde geld voor Jan Akkerman, hij zat in de groep Focus. Met deze groep werd zelfs in Amerika successen geboekt. De single “Hocus Pocus” bereikte o.a. een 9e plaats in de Amerikaanse Top 100. Beide groepen zijn inmiddels verleden tijd. Kort hierna besloten ze samen te gaan werken en namen een aantal succesvolle albums op. Daarnaast bleven ze ook solo actief. Maar op vrijdag 24 maart komen ze gezamenlijk naar dit concert en doen een mix van Brainbox – Focus en solo nummers. Kom dit zien, voor 7,50 gulden mag u naar binnen. Om 22 uur wordt begonnen met dit concert maar wel in maart 1988.

Uiteraard kunt u hierbij passende muziek verwachten, dat destijds werd uitgebracht op vinyl.

De uitzendingen van Radio Ridderkerk zijn te beluisteren via de ether op 105.7 FM en wereldwijd via internet: www.rtvridderkerk.nl. Daarnaast is Radio Ridderkerk ook te beluisteren via TV Ridderkerk, via Ziggo Mediabox kanaal 912, Ziggo met CL+ module op kanaal 363, KPN kanaal 1377, Tele2, Vodafone kanaal 2129 , via de RTV-Ridderkerk APP en de TuneIn app.