Radio en TV

De Vinyljaren in ‘The Story Of’ keert terug naar mei 1971

In de laatste week van de maand mei zenden de programma-makers van ‘The Story Of’ weer een aflevering uit van ‘De Vinyljaren’. Samen met heerlijke muziek uit die tijd wordt dit een uurtje nostalgie in ‘The Story Of’ van de programmamakers Roel van den Oever, Frank Stoute, Kees de Klerk en Bob den Breeijen. Op vrijdag 27 mei wordt het programma van 18.00 uur tot 20.00 uur uitgezonden. Deze aflevering staat in het teken van ‘De Vinyljaren’ met dit keer aandacht voor het jaar mei 1971. Vier onderwerpen, die zich in dat jaar afspeelden waren:

Voor bejaarden in Bolnes wordt goed gezorgd.
Aan de Retiefstraat in Bolnes was vorige week een verkoping in het wijkgebouw. Elke week komen hier zo’n 60 bejaarden bijeen die allerlei kledingstukken maken in groepsverband. Een keer per jaar worden deze kledingstukken ter verkoop aangeboden in dit gebouw. Er stonden allerlei kramen opgesteld waar deze kleding verkocht werd. De prijzen zijn zeer schappelijk en daarom ging deze kleding vlot van de hand. De opbrengst komt ten goede aan het bejaardenwerk in Bolnes en er kunnen hierdoor allerlei leuke dingen georganiseerd worden. Op deze middag was ook een loterij georganiseerd. De prijzen hiervoor werden door de winkeliers van Bolnes beschikbaar gesteld. Ook de opbrengst hiervan komt ten goede aan het bejaardenwerk. Inderdaad voor de bejaarden in Bolnes wordt goed gezorgd, maar wel in mei 1971.

Politiekorps Ridderkerk werd slechts 6e op sportdag.
Vorige week werd er een sportdag gehouden in Zwijndrecht voor 8 politiekorpsen. Er werd op deze dag gestreden voor de eer van het korps op het gebied van zwemen, schieten, volleybal en vaardigheidsproeven met auto’s. Het politiekorps van Sliedrecht was op bijna alle onderdelen het allerbeste en won hierdoor de eerste prijs. Een mooie beker werd hiervoor beschikbaar gesteld door de organisatie. Ook alle andere korpsen kregen een beker als aandenken aan deze dag. Alleen het Ridderkerkse korps moest genoegen nemen met een 6e plaats. We moeten hopen dat het korps de volgende keer beter presteert en een hogere prijs in de wacht sleept. Maar wel in mei 1971.

De Waal in Rijsoord wordt gedempt.
De hengelsportvereniging in Rijsoord is er helemaal klaar mee, ons mooie viswater wordt aan alle kanten bedreigd. Ten eerste bestaan er plannen om een aantal wegen door de Waal aan te leggen, ook bestaan er plannen om een meer aan te leggen. Dit meer heeft dan geen verbinding meer met de rest van de Waal en hierdoor zal het zuurstof gehalte sterk dalen in het water. Voor de visstand is dit zeer schadelijk. Ook wordt de kwaliteit van het water bedreigt doordat particulieren massaal een afgewerkte olie lozen op dit water. Ook een zeer groot probleem is dat huizen die langs de Waal staan hun rioolwater lozen op dit water. Ook proberen mensen hun tuin te vergroten door allerlei rommel in dit water te gooien. Hoog tijd dat deze problemen worden aangepakt en dat de vissen het weer fijn vinden om in dit water te zwemen. Het is te hopen dat in de toekomst de waterkwaliteit verbeterd, maar wel in mei 1971.

Het zendschip van Radio Noordzee, de Mebo 2 wordt waarschijnlijk in Slikkerveer gerepareerd.
De Groot en van Vliet gaan waarschijnlijk de schade op dit zendschip repareren. De vaderlandse pers heeft veel aandacht besteed aan deze aanslag. Nog maar anderhalf jaar geleden is het zendschip bij de Groot en van Vliet afgebouwd. De schade bedraagt zeker 200.000 gulden. De radio-uitzendingen gaan ondertussen gewoon door. Sinds de jaren zestig was Veronica de enige Nederlandstalige zee zender, maar sinds kort is Radio Noordzee een geduchte concurrent geworden. Beide zenders zijn razend populair en trekken veel luisteraars. De omroepen in Hilversum worden hier zeker niet blij van. Hoe dit uit gaat pakken zal de toekomst leren. Radio Noordzee internationaal keihard de beste maar wel in mei 1971.

Uiteraard kunt u hierbij passende muziek verwachten, dat destijds werd uitgebracht op vinyl. Het programma wordt herhaald op dinsdag 3 mei tussen 22.00 en 24.00 uur.

De uitzendingen van Radio Ridderkerk zijn te beluisteren via de ether op 105.7 FM en wereldwijd via internet: www.rtvridderkerk.nl. Daarnaast is Radio Ridderkerk ook te beluisteren via TV Ridderkerk, via Ziggo Mediabox kanaal 912, Ziggo met CL+ module op kanaal 363, KPN kanaal 1377, Tele2, Vodafone kanaal 2129 , via de RTV-Ridderkerk APP en de TuneIn app.

Foto: Fedor Vogel