Radio en TV

De Vinyljaren in ‘The Story Of’ keert terug naar november 1957

In de laatste week van de maand november zenden de programma-makers van ‘The Story Of’ weer een aflevering uit van ‘De Vinyljaren’. Samen met heerlijke muziek uit die tijd wordt dit een uurtje nostalgie in ‘The Story Of’ van de programmamakers Roel van den Oever, Frank Stoute, Kees de Klerk en Bob den Breeijen. Op zondag 28 november wordt het programma van 17.00 uur tot 18.00 uur uitgezonden. Deze aflevering staat in het teken van ‘De Vinyljaren’ met dit keer aandacht voor het jaar november 1957.

Drie onderwerpen, die zich in dat jaar afspeelden waren:

Electro in Slikkerveer bestaat alweer 75 jaar.
Electro in Slikkerveer ( voorheen Willem Smit & Co ) bestaat alweer 75 jaar. Afgelopen zaterdagmiddag is een bronzen beeld onthuld voorstellende de nijverheid in het Electroplantsoen. Het werd als geschenk van het personeel overgedragen aan de directie van Electro. Op 1 november 1882 was het bedrijf van start gegaan en had veel moeilijkheden te overwinnen in de beginfase aldus de heer C Pot in zijn toespraak na de onthulling. In 1877 had de toen 17 jarige Willem Smit een elektrische dynamomachine in elkaar gezet. Het werd het begin van een bloeiend bedrijfstak in Slikkerveer. In de loop der jaren zijn er talrijke toepassingen geweest in vooral de scheepsvaart van elektrische apparaten. Electro wil graag bij de tijd blijven en komt daarom telkens met nieuwe vindingen op het gebied van elektromotoren. We gaan zeker nog veel horen van Electro in Slikkerveer en ze geven hierdoor heel veel mensen in onze gemeente werk. Maar wel in november 1957.

De Electrozaal in Slikkerveer na grondige verbouwing heropend.
De inmiddels 50 jaar oude concertzaal was toe aan een grondige opknapbeurt . Afgelopen zaterdagavond was het zover na de verbouwing mochten alle belangrijke Slikkerveerse verengingen een concert komen geven. De directie van Electro had hiervoor geld beschikbaar gesteld om deze verbouwing mogelijk te maken. Het podium is grondig verbouwd, er zijn ook nieuwe lampen opgehangen. Ook is er nieuw meubilair en gordijnen aangeschaft. Maar het belangrijkste wat veranderde is de akoestiek, die is een stuk verbeterd. Dat was afgelopen zaterdag goed te horen. De harmonie en het dames en herenkoor zanglust, maar ook Het Slikkerveers zangkoor traden o.a. op. Voor het eerst in vele jaren waren alle belangrijke Slikkerveerse verenigingen op 1 podium te horen. Het klonk allemaal fantastisch en ze werden daarom door het aanwezige publiek beloond met een daverend applaus. Er gaan zeker nog veel meer concerten gegeven worden in deze zaal, maar wel in november 1957..

Tijdelijke school voor zwarte pieten geopend in Ridderkerk.
Ja, u leest het goed, er is dit jaar een speciale school voor zwarte pieten geopend. Sinterklaas is de laatste jaren steeds minder tevreden over de conditie van zijn zwarte pieten. Vooral de pieten die richting de 65 jaar lopen is de conditie matig, om dan maar te zwijgen over de pieten die boven de 65 jaar zijn, die zijn gewoon slecht. Daarom heeft Sinterklaas besloten om een flinke groep pieten een aantal maanden voor pakjesavond naar Nederland te sturen. Ze moesten vooral hun conditie weer op peil brengen. Want op daken klimmen en pakjes in de schoorsteen werpen vraagt heel wat conditie. Daarom gaan ze naar deze school om dit te verbeteren. Bij deze opfriscursus is ook theorie examen verbonden. Te vaak komt het voor dat pieten de verlanglijstjes verkeerd lezen en daarom krijgen kinderen de verkeerde cadeautjes op pakjesavond. Maar dit jaar wordt het helemaal anders, dankzij deze school in Ridderkerk wordt pakjesavond weer helemaal leuk voor de kinderen. Maar wel in november 1957.

Uiteraard kunt u hierbij passende muziek verwachten, dat destijds werd uitgebracht op vinyl.

De uitzendingen van Radio Ridderkerk zijn te beluisteren via de ether op 105.7 FM en wereldwijd via internet: www.rtvridderkerk.nl . Daarnaast is Radio Ridderkerk ook te beluisteren via de digitale tv-kanalen, zoals via de Ziggo Mediabox kanaal 915, Ziggo met CL+ module op kanaal 363, KPN kanaal 1077, Tele2, Telfort kanaal 3167, Vodafone kanaal 2129 en via de app van RTV-Ridderkerk.