Radio en TV

De Vinyljaren in ‘The Story Of’: Muziekschool Ridderkerk straks in notarispand

In de laatste week van de maand januari zenden de programma-makers van ‘The Story Of’ weer een aflevering uit van ‘De Vinyljaren’. Samen met heerlijke muziek uit die tijd wordt dit een uurtje nostalgie in ‘The Story Of’ van de programmamakers Roel van den Oever, Frank Stoute, Kees de Klerk en Bob den Breeijen. Op zondag 31 januari wordt het programma van 17.00 uur tot 18.00 uur uitgezonden. Deze aflevering staat in het teken van ‘De Vinyljaren’ met dit keer aandacht voor het jaar januari 1971. Drie onderwerpen, die zich in dat jaar afspeelden waren:

Muziekschool Ridderkerk straks in notarispand
De gemeente Ridderkerk heeft plannen om de oude notariswoning aan de lagendijk te kopen voor 200.000 gulden. Notaris L. Smelik gaat volgende maand met pensioen en is van plan dit pand te gaan verlaten. Hij wil ergens buiten Ridderkerk zich gaan vestigen. De nieuw te benoemen notaris laat elders binnen de gemeente een nieuw pand bouwen. Daardoor komt de oude woning op lagendijk 17 leeg te staan. De gemeente wil in dit pand tijdelijk de muziekschool onderbrengen. Ondanks dat er achterstallig onderhoud is, zal de muziekschool vrijwel direct het pand betrekken. In latere instantie zal bekeken worden welk onderhoud gaat plaats vinden. Ook bestaan er plannen om vanaf dit pand de lagendijk t/m de Molendijk geheel af te breken. Hierdoor is het mogelijk om een nieuwe ontsluitingsweg aan te leggen voor het centrum. Aangezien deze discussie al lang loopt, moeten we nog zien hoelang dit gaat duren eer deze plannen uitgevoerd gaan worden. Maar wel in januari 1971.

Nieuw te bouwen winkelcentrum krijgt een weinig originele naam
Binnenkort word het hypermoderne winkelcentrum geopend aan de lagendijk. De weinig originele naam “De Ridderhof” stuit bij veel mensen op verzet. Ook binnen de gemeenteraad is men alles behalve gelukkig over deze naam. Veel te vaak zit het woord ridder in een naam die gegeven wordt binnen onze gemeente. Echter alle andere namen die voorgesteld werden redden het niet. Alleen de naam “ De Ridderhof” kon rekenen op een zeer kleine meerderheid binnen de gemeenteraad. Voor stemde 14 leden en tegen 13 leden. Ook werd nog voorgesteld om een prijsvraag uit te schrijven onder de burgers van onze gemeente om een nieuwe naam te bedenken, maar ook dit voorstel redde het niet. Dus wordt dit de naam van het nieuwe winkelcentrum “de Ridderhof”.

Aanvaring op de rivier “De Noord”
Afgelopen woensdagavond zijn 3 binnenvaartschepen op elkaar gebotst voor scheepswerf “De Groot en Van Vliet”. Het gebeurde toen het 180 ton metende schip de Madi van de rivier de Lek, de rivier de Noord op wilde draaien. Het schip werd in het midden flink geraakt door 2 aan elkaar gekoppelde Duitse binnenvaart schepen. De schipper van de Madi bedacht zich geen moment en voer 1 van de havens van de Groot en van Vliet binnen en zette het schip daar aan de grond. Nadat het schip in de takels werd gehesen, werd geconstateerd dat het schip zwaar beschadigd was. Hierdoor kon het schip niet hersteld worden en moest hierdoor als verloren beschouwd worden. Gelukkig was de schipper goed verzekerd en konden ook zijn vrouw en dochter ongedeerd van de boot afstappen. Al met al een goede afloop, maar wel in januari 1971.

Uiteraard kunt u hierbij passende muziek verwachten, dat destijds werd uitgebracht op vinyl.

De uitzendingen van Radio Ridderkerk zijn te beluisteren via de Ridderkerkse kabel op 107.1 FM, via de ether op 105.7 FM en wereldwijd via internet: rtvridderkerk.nl . Daarnaast is Radio Ridderkerk ook te beluisteren via de digitale tv-kanalen, zoals via de Ziggo Mediabox kanaal 915, Ziggo met CL+ module op kanaal 363, KPN kanaal 1077, Tele2, Telfort kanaal 3167, Vodafone kanaal 2129 en via de APP van De Lokale Omroep.