Radio en TV

De Vinyljaren in ‘The Story Of’ uit januari 1985

In de laatste week van de maand januari zenden de programma-makers van ‘The Story Of’ weer een aflevering uit van ‘De Vinyljaren’. Samen met heerlijke muziek uit die tijd wordt dit een uurtje nostalgie in ‘The Story Of’ van de programmamakers Roel van den Oever, Frank Stoute, Kees de Klerk en Bob den Breeijen. Op vrijdag 27 januari wordt het programma van 18.00 uur tot 20.00 uur uitgezonden. Deze aflevering staat in het teken van ‘De Vinyljaren’ met dit keer aandacht voor januari 1985. Vier onderwerpen, die zich in dat jaar afspeelden waren:

1. IJspret in besneeuwd Ridderkerk
Het is al een week winter in Ridderkerk en alles is bedekt met een flinke laag sneeuw. Voor het verkeer geeft dit flinke hinder, maar vooral voor kinderen is dit dolle pret. Er kan overal volop geschaatst worden en er zijn zelfs mensen die met hun skiën aan door de straten gaan. Er zijn ook diverse ijsbanen uitgezet in onze gemeente waar verlichting brand en waar de sneeuw van het ijs geveegd wordt. In Slikkerveer Bolnes en Rijsoord zijn o.a. zulke banen te vinden. Voor o.a. vogels is dit weer echter een ramp. Er wordt daarom dringend aangeraden door de dierbescherming om ze bij te voeren, door o.a. vetbollen en zaden op te hangen in de tuin. Ook etensresten kunnen in de tuin gestrooid worden. Ook maakt de gemeente speciale wakken voor watervogels, die daar kunnen ronddobberen. Ook daar worden ze bijgevoerd. Het is winter in Ridderkerk, maar wel in januari 1985.

2. Voor de tiende maal senioren dag in Rijsoord.
Voor de tiende maal zal deze dag georganiseerd door de supportersvereniging van vv. Rijsoord. De voetbalvereniging heeft een zeer actieve club binnen haar vereniging die van alles en nog wat organiseert dus ook deze activiteit. De Jong tours stelt gratis bussen beschikbaar om de oudjes uit alle uithoeken van Ridderkerk op te halen. Voor mensen die slecht ter been zijn worden opgehaald door particuliere auto’s. Het gaat zeker weer een hele leuke dag worden. Er kan lekker gegeten worden en er komen allerlei artiesten optreden. De hoofd act wordt echter tot op het laatste moment geheim gehouden, maar gaat zeker een grote klapper worden. Om dit allemaal mogelijk te maken zijn er loten verkocht in Rijsoord en ver hierbuiten. Gratis kaarten voor deze dag zijn op diverse adressen te krijgen binnen onze gemeente. Wees er echter snel bij want er worden niet meer dan 300 personen toegelaten in de kantine. Het gaat weer een leuke dag worden maar wel in februari 1985.

3. Textielketen Hans textiel komt naar Ridderkerk.
De bekende kledingwinkel “Hans Textiel” gaat zich in Ridderkerk vestigen. Het distributiecentrum dat nu in Schiedam gevestigd is, wordt volledig overgezet naar Ridderkerk. Er is op het industrieterrein donkersloot 2 een terrein aangekocht van 11000 m2 . Op dit terrein wordt het distributiecentrum gebouwd, maar ook een kantoor. In de loop van volgend jaar moet alles klaar zijn. Vanaf dan komt alle kleding hier binnen. Wordt hier o.a. geprijsd en gaat dan naar 1 van de 43 filialen die voornamelijk in het westen van ons land te vinden zijn. Aldus de heer Hans van Heelsbergen oprichter en directeur van deze keten. We kunnen in deze nieuwe opzet veel beter werken dan in het oude distributiecentrum in Schiedam. Er kunnen hierdoor ook weer nieuwe winkels geopend worden in plaatsen waar we nog geen winkel hebben. Ons moto is kwaliteits kleding tegen een lage prijs, maar wel in januari 1985.

4. In oudheidkamer is nu een expositie te vinden onder het moto vervoer van vroeger.
In de maand februari is in de bekende oudheidkamer aan de kerksingel een expositie te vinden over de geschiedenis van het vervoer van de afgelopen 50 jaar. Er is ook binnen Ridderkerk veel veranderd op het gebied van vervoer. De heer Arie de Haan heeft heel veel fotoalbums doorgeploegd om zo veel mogelijk foto’s bij elkaar te krijgen voor deze expositie. Nog niet zo lang gelden waren er in Ridderkerk nog nauwelijks auto’s te vinden. Bakkers, melkboeren en olieboeren bepaalden het straatbeeld met paard en wagen hondenkar en transsportfiets. Mensen gingen in de loop der jaren steeds meer in winkels kopen en langs de deur kwam steeds meer een auto bezorgen. Andere vervoermiddelen raken langzaam uit de tijd. De oudheidkamer is tot 25 februari te bezoeken voor deze expositie. In de oudheidkamer herleeft het verleden, nu maar ook in januari 1985.

Uiteraard kunt u hierbij passende muziek verwachten, dat destijds werd uitgebracht op vinyl. Het programma wordt herhaald op dinsdag 31 januari tussen 22.00 en 24.00 uur. De uitzendingen van Radio Ridderkerk zijn te beluisteren via de ether op 105.7 FM en wereldwijd via internet: www.rtvridderkerk.nl. Daarnaast is Radio Ridderkerk ook te beluisteren via TV Ridderkerk, via Ziggo Mediabox kanaal 912, Ziggo met CL+ module op kanaal 363, KPN kanaal 1377, T-Mobile 767, Tele2, Vodafone kanaal 2129 , via de RTV-Ridderkerk APP en de TuneIn app.