Radio en TV

Documentaire over Alblasserwaard op TV Ridderkerk

Bij RTV-Ridderkerk start op donderdag 28 maart een serie over de Alblasserwaard. De documentaire van 28 afleveringen over de Alblasserwaard is gemaakt door RTV Papendrecht.

Niet alleen de natuur maar ook de mensen, de ambachten, de geschiedenis, de reformatie maar ook de catastrofen en het alledaagse leven van deze streek hebben wij getracht in beeld te brengen.

In de eerste aflevering volgt een reis door het verleden en begint het verhaal zo’n 10.000 jaar geleden. Terug naar de laatste ijstijd, het Holoceen. De ontwikkelingen van het landschapsbeeld van de Alblasserwaard gaan langzaam vormen te krijgen. Het landschapsbeeld van de Alblasserwaard werd daarnaast gevormd door rivierafzettingen. In de beddingen en langs de oevers van de grote rivieren werden klei en zand afgezet, waardoor deze hoger kwamen te liggen.

In deze aflevering is te zien hoe een wiel ontstond en hoe de geschiedenis tot leven gebracht werd. RTV-Ridderkerk zendt op donderdag 28 maart en op zondag 31 maart 2019 dit blok uit op 14.00 en 18.00 uur.

TV Ridderkerk is te zien op het analoge Ziggo kanaal 67+ (frequentie 840.00) en het digitale Ziggo kanaal 36 (mediabox) en kanaal 336 (CL+ module), KPN kanaal 1377, Telfort, Tele2, Vodafone, Solcon en via de mobiele APP (De Lokale Omroep).