Radio en TV

Henk van Ooijen in Seniorentijd

Rezoordenaar Henk van Ooijen, marktkoopman in hart en nieren, was afgelopen dinsdagochtend 17 augustus 2021 te gast in Seniorentijd van Radio Ridderkerk.

Decennia lang was Henk van Ooijen het gezicht op de markt in onder andere Ridderkerk en Werkendam. Hij vertelde in de uitzending, dat hij eigenlijk al op 7 jarige leeftijd, tijdens de oorlog, begonnen is met het doorverkopen van koeken aan soldaten om een centje te verdienen. Vervolgens ging met ome Janus venten aan de deuren. Na het verkopen van olie, wat stopte na de komst van aardgas, is hij de concurrentie met Blokker aangaan door zeeppoeder met 10% korting te verkopen op de markt. Later werd overgegaan op verkoop van huishoudartikelen en vond je bij hem wat er bij andere winkels niet te vinden was.

Jaar na jaar, dag na dag, maar altijd met plezier om 6 uur op, een wekker had hij niet nodig. “Ik heb in heel mijn leven nog nooit een wekker gezet”, aldus Henk. Door regen en wind, spullen uitladen, uitstallen en weer inladen, altijd met plezier. Als hij het allemaal overnieuw kon doen dan zou hij precies hetzelfde hebben gedaan.
Naast zijn werk op de markt heeft hij altijd vrijwilligerswerk gedaan. Ook was hij een vertrouwenspersoon voor klanten en is hij een goede buurman, waar zijn buurvrouw heel blij mee zal zijn geweest toen hij haar vond na een val, en zij daardoor op tijd de hulp kreeg die ze nodig had.

Nu is hij thuis met zijn vrouw, helpt hij haar in huis, gaan ze op bezoek en krijgen bezoek van hun zussen. Ook heeft hij nog veel contact met de buren. Zijn boodschap voor jongeren is: “Gebruik je verstand en doe geen dingen waarvan je later denkt, hoe had ik zo dom kunnen zijn”.

De uitzendingen van het radioprogramma Seniorentijd zijn op dinsdagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur en wordt herhaald op vrijdagochtend op dezelfde tijden. Heeft u dit gemist, dan kunt u het programma ook nog terugluisteren via Uitzending Gemist

De uitzendingen van Radio Ridderkerk zijn te beluisteren via de ether op 105.7 FM en wereldwijd via internet: www.rtvridderkerk.nl. Daarnaast is Radio Ridderkerk ook te beluisteren via TV Ridderkerk, dat behalve op het analoge kanaal ook te zien via Ziggo Mediabox kanaal 915, Ziggo met CL+ module op kanaal 363, KPN kanaal 1377, Tele2, Vodafone kanaal 2129 en via de APP’s van RTV-Ridderkerk en van De Lokale Omroep.

Foto: Roelie ’t Jong