Radio en TV

Hollands Blauw speelt live in Bluezy

In het radioprogramma Bluezy is op donderdag 28 april 2022 om 20.00 uur de formatie Hollands Blauw in de studio. Programmamaker en presentator Nico Bravenboer ontvangt in de studio van Radio Ridderkerk zijn muzikale gasten. Naast een interview wordt er ook live opgetreden. Te gast in Bluezy is Hollands Blauw, dat blues uit de Hollandse Delta brengt.

De Nederlandstalige teksten van Hollands Blauw zijn rauw, lachwekkend triest en hilarisch herkenbaar. En met een authentieke mix van blues, jazz en rock & roll maken deze vijf ervaren muzikanten van ieder optreden een feest voor het publiek. Blues- en jazzliefhebbers herkennen invloeden van grootheden als Muddy Waters, BB King en Stevie Ray Vaughan. Liefhebbers van kleinkunst herkennen in de teksten invloeden van Raymond van ’t Groenewoud, Bram Vermeulen en Harrie Jekkers. Net als bij de traditionele Deltablues staat de zang en de tekst centraal. En het plezier spat er vanaf. Met veel humor worden teksten als ‘Je zus is lelijk’ of ‘Poes is dood’ over het publiek uitgestrooid. Het leverde de band de kwalificatie op ‘de kleinkunstenaars van de blues’. De band is inmiddels een graag geziene gast bij festivals, bluesclubs en jazz cafés. Hollands Blauw speelde onder andere op de festivals Delft Blues en Culemborg Blues. In 2018 was de band finalist in de Dutch Blues Challenge. De CD ‘Poes is dood’ werd in 2016 opgenomen en uitgebracht door Peter Struijk op het label Blueshine Records. De live EP ‘Je zus is lelijk’ werd in 2019 uitgebracht en in 2021 volgde het studio album ‘Wen er maar aan.’ Hollands Blauw zijn: Sjef van der Lans (zang, trompet), Leo Birza (toetsen, zang), Nico Hart (bas, zang), Johan Filippo (gitaar) en Chris van der Kroft (drums).

Meer informatie over de band is verkrijgbaar via e-mail: info@hollands-blauw.nl. Het optreden bijwonen is inmiddels weer mogelijk. Bezoekers zijn welkom vanaf 19.30 uur. De toegang is gratis.

De uitzendingen van Radio Ridderkerk zijn te beluisteren via de ether op 105.7 FM en wereldwijd via internet: www.rtvridderkerk.nl. Daarnaast is Radio Ridderkerk ook te beluisteren via TV Ridderkerk, via Ziggo Mediabox kanaal 912, Ziggo met CL+ module op kanaal 363, KPN kanaal 1377, Tele2, Vodafone kanaal 2129 , via de RTV-Ridderkerk APP en de TuneIn app.