Radio en TV

RidderSportShow Radio Ridderkerk uit de lucht

De goed beluisterde RidderSportShow van Radio Ridderkerk is voorlopig van de zender. Het lukte de redactie van het radioprogramma niet meer om op zaterdag en zondag een kwalitatief goed programma neer te zetten.

Zoals het ook bij andere vrijwilligersorganisaties gebeurd, kampt de lokale omroep met een tekort aan vrijwilligers. “Op diverse cruciale plekken, zoals bij de techniek, komen we mensen te kort. Maar ook de presentatoren en verslaggevers zijn dun bezaaid. Voor een druk bezette show hebben we naast de mensen in en om het veld, in de studio minimaal een presentator en twee ‘techneuten’ nodig. Ook zou de redactie bezet moeten zijn, maar die is allang niet meer bezet. Het wordt steeds moeilijker om mensen te krijgen en te behouden. Een trend die helaas al langer aan de gang is”, zegt Hans Muntz, de ad-interim hoofdredacteur van het programma.
“Vorig seizoen hebben we met veel pijn en moeite het seizoen kunnen af maken. Maar ook toen al misten we bij drukke uitzendingen, met veel sportgebeurtenissen op de velden, een tweede techneut. Het aantal mensen, dat dit seizoen aan de start verscheen is dusdanig klein, dat de continuïteit en de kwaliteit niet gewaarborgd is. Jammer, het gaat mij dan ook aan het hart, maar op deze wijze doorgaan is geen optie”, aldus Muntz.

Ook S.L.O.R.-voorzitter Hans Magito is teleurgesteld, dat één van de best beluisterde programma’s van de zender is. Hij herkent het probleem. “Ook andere programma’s hebben of krijgen hier mee te maken. Het sportprogramma is een zeer actief programma, waarin regelmatig snel geschakeld wordt tussen de studio en de velden. De techniek is dan zeer belangrijk”, zegt Magito. “Uiteraard waren we op de hoogte van de problemen. We zijn dan ook al tijden bezig om op diverse wijze vrijwilligers (en juist ook jongeren die het leuk vinden een programma te ‘schuiven’) te werven. Daarnaast zijn er ook gesprekken gaande met andere omroepen, waar ook deze problemen spelen, om samen te werken. We doen ons best en hopen dit seizoen toch een doorstart te kunnen maken.”

Mochten er lezers zijn die geïnteresseerd zijn, meld je dan via info@rtvridderkerk.nl.

De uitzendingen zijn normaliter te beluisteren op zaterdag 14:00 tot 17:00 en zondag van 14:00 tot 16:00 uur.