Dat het weleens beter is gegaan op de arbeidsmarkt is een understatement. In veel branches zijn grote personeelstekorten. Gezien de vergrijzing is de kans klein dat die tekorten snel zullen verdwijnen. Het lijkt dan ook geen goed idee om nu een uitzendbureau te beginnen. Maar is dat wel zo? De vraag naar personeel is groot en als jij erin slaagt om werkzoekenden te vinden, ga je veel mensen blij maken. Hoe je dat doet, ontdek je in dit artikel.
Stap 1: de juiste software
Als nieuw uitzendbureau kun je uiteraard niet meer aankomen met mappen vol vacatures. Zo werkt het gelukkig ook niet meer, want ook bij uitzendbureaus gebeurt tegenwoordig alles digitaal. Met de juiste uitzendbureau software geef je je bedrijf een kickstart. Er zijn verschillende bundels, die je allemaal helpen bij het oplossen van ingewikkelde vraagstukken. Door een of meerdere pakketten te kiezen, heb jij de tijd en energie om je te richten op wat echt belangrijk is: het koppelen van werkzoekenden aan werkgevers.
Stap 2: laat je begeleiden
Je bent niet het eerste uitzendbureau en meer dan waarschijnlijk ook niet het laatste. Natuurlijk is het goed om het net even anders te doen dan je voorgangers, maar probeer niet alles zelf te ontdekken. Het is slim om gebruik te maken van de kennis van anderen. Gespecialiseerde bedrijven zoals HelloFlex hebben een jarenlange ervaring in de branche. Ze helpen je bijvoorbeeld met de juiste software, maar geven je ook tips over strategieën. Dit is alleen maar goed voor je bedrijf en voor je zelfvertrouwen.
Stap 3: goed inlezen
De stappen staan op volgorde, maar je hoeft je hier natuurlijk niet aan te houden. Zo is het helemaal niet gek om het inlezen als eerste te doen. Bij het starten van een uitzendbureau komt het nodige kijken. Je moet bijvoorbeeld een examen afleggen bij de Stichting Examens Uitzendbranche. Uit het resultaat moet blijken dat je over de juiste kennis beschikt, bijvoorbeeld met betrekking tot de wet- en regelgeving, arbeidsvoorwaarden en de organisatie van de uitzendbranche. Daarnaast moet je een rechtsvorm en een goede bedrijfsnaam kiezen. Dit soort zaken moet je vooraf regelen en ontdek je door je goed in te lezen.
Stap 4: de verloning
Heb je er al over nagedacht wie de verloning doet? Zelf doen is een optie, maar hier zijn risico’s aan verbonden. Daarnaast moet je je aansluiten bij de NBBU of de ABU, een van de brancheorganisaties. En je moet de juiste certificering hebben. De kosten hiervan lopen op tot duizenden euro’s per jaar. De verloning uitbesteden is vaak goedkoper en makkelijker.
Stap 5: stapje voor stapje
De beginjaren gaan druk en hectisch worden. Je moet een netwerk opbouwen, aan je naamsbekendheid werken en extra hard je best doen om rond te komen. Om te voorkomen dat je na een half jaar overwerkt thuis zit, is het zaak om tijd over te houden. De backoffice uitbesteden is een goede manier om je meer te kunnen richten op het echte werk.
Dit is een partnerbijdrage, aangeleverd door derden.