Regio Extra

Op deze dingen heb je recht als je vlucht geannuleerd wordt

Vluchten die zomaar geannuleerd worden, kunnen echt een flinke domper zijn, zeker als je al helemaal klaar bent voor je trip en je rekent op een vlotte aankomst op je bestemming. Maar hey, gelukkig zijn er wat regeltjes en wetten die jou als passagier beschermen als zoiets gebeurt. Dus hier zijn vier dingen waar je gewoon recht op hebt als je vlucht plotseling geannuleerd wordt.

Recht op informatie en bijstand

Wanneer je vlucht geannuleerd wordt, heb je recht op duidelijke en tijdige informatie over de annulering en de mogelijke alternatieven. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het informeren van de passagiers over de reden van de annulering en het aanbieden van passende oplossingen, zoals een alternatieve vlucht of een terugbetaling van de ticketprijs. Daarnaast heb je recht op bijstand, zoals maaltijden, drankjes, accommodatie en communicatiemogelijkheden, afhankelijk van de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht. Deze bijstand moet worden verleend door de luchtvaartmaatschappij zonder extra kosten voor de passagiers.

Recht op omboeking of terugbetaling

Als je vlucht geannuleerd wordt, heb je het recht om te kiezen tussen een alternatieve vlucht naar je bestemming of een terugbetaling van de ticketprijs. Als je ervoor kiest om je ticket te laten terugbetalen, moet de luchtvaartmaatschappij dit binnen 7 dagen doen, in contanten, per bankoverschrijving of via een voucher, afhankelijk van jouw voorkeur. Als je ervoor kiest om een alternatieve vlucht te nemen, moet de luchtvaartmaatschappij je ook voorzien van passende bijstand en compensatie voor het ongemak van de annulering. Deze compensatie kan variëren afhankelijk van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging.

Recht op compensatie

In sommige gevallen hebben passagiers ook recht op een financiële compensatie als hun vlucht geannuleerd wordt. Volgens de Europese Verordening 261/2004 hebben passagiers recht op compensatie van €250 tot €600, afhankelijk van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging bij aankomst op de eindbestemming. De compensatie is niet van toepassing als de luchtvaartmaatschappij de annulering kan rechtvaardigen door buitengewone omstandigheden, zoals slecht weer, stakingen of beveiligingsproblemen. In deze gevallen kan de luchtvaartmaatschappij worden vrijgesteld van het betalen van compensatie, maar ze moeten nog steeds voldoen aan de verplichtingen met betrekking tot informatie, bijstand en omboeking of terugbetaling.

Recht op schadevergoeding

Naast de compensatie voor het gedoe met die geannuleerde vlucht, hebben passagiers soms ook recht op wat extra geld om de gemaakte kosten te dekken of om verliezen te compenseren die ze hebben geleden door die annulering. Denk maar aan die kosten voor gemiste aansluitende vluchten, die onverwachte hotelovernachtingen of die verloren vakantiedagen. Maar ja, om die schadevergoeding te krijgen, moeten passagiers wel even wat bewijs overleggen van al die extra kosten of verliezen die ze hebben geleden door die annulering. Dus gewoon die bonnetjes of facturen laten zien aan de luchtvaartmaatschappij, dan komt het vast wel goed.