Ben je een startende onderneming en wil je meer leren over het verkopen in het buitenland? Of ben je een gevestigde ondernemer en is het tijd om uit te breiden over de grens? Dan ben je hier aan het goede adres. In dit artikel leggen we uit wat de Duitse markt aan jouw bedrijf te bieden heeft en hoe je de verkoop van de grond krijgt over de Duitse grens.
De Duitse markt
Onze Duitse buren hebben de grootste economie van Europa en dat komt natuurlijk door de 83 miljoen Duitsers die er wonen. Dat maakt de Duitse markt ontzettend aantrekkelijk voor veel Nederlandse bedrijven. Uiteraard kun je simpelweg producten of diensten verkopen via een webshop, zolang deze ook over de Duitse grens levert. Maar of je bedrijf daar nou echt explosief van zal groeien blijft een beetje de vraag. In plaats daarvan is het waarschijnlijk effectiever om Duits personeel aan te nemen. Dat gaat ervoor zorgen dat de Duitse markt voortaan ook tot jouw afzetmarkt behoort. Dit doe je door onder andere een Duitse directeur aan te stellen. Die zal alle economische en personeelszaken over de grens voorzien en ervoor zorgen dat alles op rolletjes loopt, zonder dat jij wekelijks naar Duitsland hoeft. En zo hoeft ook niemand van je huidige personeel naar Duitsland te verhuizen, waar waarschijnlijk ook niemand op zat te wachten. Naast een Duits directeur, is het ook slim om een accountmanager in Duitsland aan te nemen.
Stel een Duitse accountmanager of sales manager in
Ondanks de vele overeenkomsten tussen Nederland en Duitsland, zijn er ook een paar belangrijke verschillen waar je simpelweg Duits personeel voor nodig hebt. Door een accountmanager over de grens aan te stellen, is de verkoop van jouw product of dienst veilig gesteld. Dat komt doordat een Duitse accountmanager op de hoogte is van alle bestaande regels en de stand van economische zaken per regio. In Duitsland zijn de regio’s anders verdeeld dan in Nederland, dus de kans is groot dat dit een onoverzienbare opgave was voor een Nederlandse accountmanager. Maar dus ook de regelgeving speelt hierbij een belangrijke rol. Je wilt je er als startend of gevestigd bedrijf simpelweg niet aan wagen en bent beter af met ervaren personeel. Een verwant van de accountmanager is de sales manager. De functiebeschrijving is grofweg hetzelfde. Kortgezegd is een sales manager degene die jouw bedrijf laat doorgroeien naar aanleiding van het managen van de sales. Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt is een sales manager ontzettend belangrijk voor de commerciële strategieën die bedacht en uitgevoerd moeten worden. Een groot verschil is echter dat een groot bedrijf in zee gaat met een accountmanager en een kleiner of middelgroot bedrijf heeft vaak een sales manager. Wederom is het aanstellen van een sales manager in Duitsland een verstandige stap in het realiseren van de uitbreiding van jouw bedrijf naar de Duitse markt.