Regionaal

10.000 euro voor gouden tip in overvalzaken vermogende Nederlanders

Wie heeft informatie over de verdachten in het onderzoek naar de overvallen op en woninginbraken bij vermogende Nederlanders? De hoofdofficier van justitie in Rotterdam heeft een beloning uitgeloofd van 10.000 euro.

Een groot onderzoek startte vorig jaar nadat rechercheurs van het Regionaal Team Overvallen (RTO) van de politie eenheid Rotterdam, een patroon zagen. Het was de verdachten steeds te doen om dure horloges, sieraden en geld. Ze wisten tonnen aan buit te maken. De verdachten gingen daarbij bovendien geweld niet uit de weg. In enkele gevallen gebruikten zij een vuurwapen om de slachtoffers te bedreigen of werden de slachtoffers mishandeld.

Aanhoudingen

Dinsdag 8 december 2020 werden al zeven mannen aangehouden en op 18 maart een achtste. Hij werd in het buitenland aangehouden. De verdachten zijn in de leeftijd van 19 tot 32 jaar. Zij worden er van verdacht betrokken te zijn bij diverse overvallen en woninginbraken in Dordrecht, Krimpen aan den IJssel, Rockanje, Hendrik Ido Ambacht, Mijnsheerenland, Ridderkerk en Uden. Zeven verdachten zitten nog altijd vast.

Uit onderzoek en camerabeelden blijkt dat er meer mensen bij de overvallen betrokken waren. De zaken in Dordrecht, Ridderkerk en Uden springen daar bovenuit vanwege het grof geweld dat is gebruikt. In het tv-programma Opsporing Verzocht vertoonde de politie beelden van vier mannen die één van de overvallen hebben gepleegd. Bij die overval zijn de slachtoffers vastgebonden en mishandeld.

Beloning

De hoofdofficier van justitie van het Openbaar Ministerie in Rotterdam heeft ook een beloning uitgeloofd van 10.000 euro voor de tip die leidt tot de aanhouding en vervolging van de tot nu toe nog onbekende overvallers in de zaken van Dordrecht, Ridderkerk en Uden. Ook kan relevantie informatie, die nog niet eerder in het onderzoek naar voren is gekomen, over de al bekende verdachten een toekenning van (een deel van) de beloning opleveren.

Vragen

Heeft u meer informatie over deze zaak dan komt de politie graag in contact met u. Dit kan door te bellen met het gratis opsporingsnummer 0800-6070. Blijft u liever anoniem? Dat kan via Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000 of vertrouwelijk via het Team Crimininele  Inlichtingen (TCI).

TCI, Team Criminele Inlichtingen, is een afdeling die haar bronnen mag afschermen. Namen van tipgevers komen niet in de registraties, niet bij de advocaten of rechtbank, zelfs niet bij de rechercheurs die het onderzoek draaien. De informatie wordt geanonimiseerd door gegeven. Het team is te bereiken via 088-6617734.

Foto: Politie