Regionaal

Brand in houthandel Lekkerkerk

Zondagmorgen 30 mei 2021 is de brandweer van Hollands Midden gealarmeerd voor een brand in een houthandel  in een houthandel binnen een bedrijfsverzamelgebouw aan de Van Markenstraat in Lekkerkerk. De brandweer heeft direct opgeschaal om ter plaatste voldoende slagkracht te hebben om de brand te kunnen bestrijden.

Bij de brand komt veel rook vrij. De rookpluim is zichtbaar in de wijde omgeving. De rook kan hinder en overlast veroorzaken in de wijde omgeving. Daarom werd om 7.17 uur een NL-Alert verzonden voor Lekkerkerk en omstreken, waaronder Ridderkerk, met de boodschap “ramen en deuren te sluiten vanwege de rookontwikkeling door grote brand in bedrijfsverzamelgebouw”.

Metingen worden verricht in de omgeving. Er is vooralsnog alleen hinder van de rooklucht, en er worden geen verhoogde waarden gemeten.

Update 12.06 uur: De brand in Lekkerkerk lijkt onder controle te komen. Daarmee is het risico op overslag naar andere panden ook aanzienlijk minder.

Update 13.29 uur: In Lekkerkerk is het sein brand meester inmiddels gegeven. Wel wordt er nog steeds – en waarschijnlijk nog lang – nageblust, waarbij ook nog steeds enige rook vrijkomt.

Update 15.36 uur: Rookontwikkeling bij de brand in Lekkerkerk is aanzienlijk minder. NL-alert wordt ingetrokken, advies ramen en deuren sluiten vervalt.