Na bijna 3 maanden van gedwongen stilstand zijn de buurtbussen sinds 8 juni weer op straat. De vrijwillige chauffeurs zijn blij, natuurlijk onder de voorwaarden die het RIVM heeft gesteld, dat er weer gereden kan worden. En dan ook nog met de lang verwachtte nieuwe bussen.
Carsten Visser (34) zorgt samen met Jolanda Kingma dat er in de BAR gemeenten voldoende vrijwilligers zijn die op de RET lijnen 601, 602, 603 en 604 zes dagen per week willen rijden. Nog niet zo eenvoudig en daarom schuilt er achter de schermen van het “buurtbus bedrijfje” een hoop werk. Nadat op 10 maart 2014 een start was gemaakt met lijn 601 is er een hoop gebeurd. Een van de factoren was de staat van het materieel. De busjes worden ter beschikking gesteld door de RET en het heeft lang geduurd voor de nieuwe busjes er waren. Regelmatig was er rituitval wat voor de passagiers voor lastige momenten zorgde als een bus uitviel en ze voor niks stonden te wachten op de bushalte. Uiteindelijk is het dan toch zover dat we voor de buurtbuslijnen 4 spiksplinternieuwe bussen hebben gekregen van RET waar wij zeer blij mee zijn!”, verwoord een duidelijk opgeluchte Visser.
Corona
Maar toen de nieuwe bussen in zicht kwamen ontstond ook corona. Een virus dat het hele leven heeft veranderd. Zo ook op de buurtbus. Visser: “we rijden met personeel dat voor het overgrote deel in de risicogroep valt, anderhalve meter is in de kleine bussen niet mogelijk is en daarom werd begin maart besloten dat alle buurtbussen in heel Nederland in de garage moesten blijven. Nederland veranderde in een spookland.” Heel voorzichtig komt Nederland nu weer uit zijn isolement. Per 1 juni rijdt het openbaar vervoer weer als ‘normaal’. Ook de buurtbussen zijn per 8 juni weer opgestart. Maar dat kon niet zomaar. “In het OV zijn allerlei aanpassingen gedaan, zo ook in onze nieuwe bussen. Ze gingen terug naar de garage en werden ook hier aanpassingen aangebracht. Zo zit de chauffeur geheel afgesloten van de passagiers en mogen er maar 4 passagiers mee. Maar er verandert veel meer!”
Sociaal
Een buurtbus heeft naast zijn waarde als openbaar vervoer ook een sociaal aspect. Zo is de interactie tussen (een deel van) de oudere passagiers en de chauffeurs groot. Hulp bij het instappen was daarbij één van de aspecten. Een praatje is door het plexiglas bijna niet meer mogelijk. Het sociale van het werk is nu helemaal weg zegt Visser. “De chauffeurs mogen geen hulp meer bieden aan de reizigers. Een rollator of zware boodschappen trolley mag niet meer in de bus gezet worden. Vroeger werd een rollator bijvoorbeeld vast gezet, dit kan nu niet meer. Je mag ze wel meenemen, maar alleen als je ze zelf kan vasthouden. Daarnaast is natuurlijk een mondkapje verplicht en kunnen momenteel geen losse kaartjes gekocht worden. Wat dit gaat betekenen voor het aantal passagiers weet ik nog niet. Momenteel is het aantal passagiers in het hele openbaar vervoer nog zeer beperkt. Ook bij ons zien we in de eerste weken nog maar 30% van wat we vroeger vervoerden. Maar door ‘het nieuwe normaal’ is het in het hele OV wennen”.
Toekomst
De buurtbus verbindt en is ook belangrijk voor de omgeving waar niet of nauwelijks ander OV is. Er wordt gereden met kleine 8 persoonsbussen. In deze bussen kunt u reizen met de gangbare OV kaarten en abonnementen. De lijnen worden gereden door een grote groep vrijwillige chauffeurs die u met plezier vervoeren. Mocht er toch wat zijn, schroom niet en laat het weten. Zij rijden voor u en hopen dit zo stipt mogelijk te doen. Wat de toekomst brengt voor het buurtbus vervoer ligt in de toekomst verscholen. “We zullen het zien”. Mocht u ook vrijwilliger willen worden op de buurtbus of heeft u een opmerking, schroom niet en mail naar busridderkerk@hotmail.com
Tekst en foto’s: Hans Muntz