Regionaal

Filmclub Cine’67 wint 3 prijzen in Regiofestival

Op het jaarlijkse regionale filmfestival voor niet-commerciële korte films dat dit jaar op 30 april 2022 in theater Ins Blau in Leiden plaatsvond, vielen maar liefst drie films van Cine’67 in de prijzen. Er waren 21 films ingezonden en acht prijzen te verdelen door een deskundige jury. De in Zwijndrechtse gevestigde filmclub (actief in Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht) was dit jaar goed vertegenwoordigd met vijf geselecteerde korte films, waarvan twee in de categorie Fictie en drie in de categorie Non-Fictie.

In de categorie Fictie won Louis Smits van Cine’67 de eerste prijs voor De Blauwe Planeet, een bijzonder fraaie animatiefilm over hoe de mensheid niet altijd even kies met de aarde omgaat. Verbeeldend leven, ook van Louis Smits, kreeg de derde prijs in de categorie Non-Fictie. De film laat zien hoe belangrijk strip- en andere helden (van Donald Duck tot Ivanhoe, van de Lone Ranger tot Kuifje) in het leven van de maker zijn geweest. Verloren Vrijheid van Cine’67 cineaste Hennie Wanders kreeg de eerste prijs in de categorie Non-Fictie. Verloren Vrijheid is een indrukwekkende documentaire over het Holocaustmuseum in Israël.

Cine’67 is dé enthousiaste film- en videoclub van Zwijndrecht. Iedereen die het maken van films leuk vindt, is welkom op één van de clubavonden, om de veertien dagen op donderdagavond in het Wijkgebouw aan de Prins Bernhardstraat 7. Kijk even op de website voor het programma: cine67.nl. De films van Cine’67 zijn ook te zien RTV-Ridderkerk wekelijks op dinsdag en zaterdag om 14.00 en 18.00 uur.