Regionaal

Gek van kaas: deze familie zit al zeven generaties in de zuivel

Waar komt ons eten eigenlijk vandaan? Halen we veel producten van ver, of kopen we bewust lokaal geteelde ingrediënten? Tijdens de eerste ‘Week van Ons Eten’ gaat verslaggever Loïsa de Wit de uitdaging aan: krijgt zij alle ingrediënten voor een hartige herfsttaart bij elkaar door in onze streek inkopen te doen? Vandaag deel 2: op zoek naar een lekkere pittige kaas.

Op deze bewolkte dag rij ik richting Giessenburg naar Kaas- en Zuivelboerderij Kuiper. Al snel merk ik dat de drukke randstad vervangen wordt door rustige weilanden en achterwegen. Na ongeveer 10 minuten rijden langs uitgetrekte weilanden kom ik aan bij de kaaswinkel.

Terwijl ik de auto uitstap, dringt een koeiengeur mijn neus binnen. Dan moet ik wel op de goede plek zijn. Zodra ik de winkel binnnestap word ik begroet door Desiree Kuiper, dochter van de boer en boerin, en Tanja Kuiper, schoonzus van Desiree.

Familie bedrijf

Terwijl Desiree bezig is met een stuk kaas in te pakken voor de hartige taart, vertelt ze dat de kaasmakerij een echt familiebedrijf is. ”Mijn moeder werkt mee en zelfs mijn oma helpt af en toe een handje. En natuurlijk mijn vader en broertje. We wonen ook allemaal in de buurt hier, mijn oma woont hiernaast, mijn ouders wonen hier op de boerderij, en mijn broertje en zijn vrouw wonen aan de overkant. Dus allemaal heel vlak bij elkaar.”

Hoelang het bedrijf al bestaat vind ze lastig om te zeggen: “Het gaat al veel generaties terug, maar we zeggen altijd minimaal zeven generaties.

De boerderij die nu gebruikt wordt is ook niet de allereerste boerderij. “Vroeger hadden mijn voorouders een boerderij hier op het dorp, maar met de ruilverkaveling moesten alle boeren wat verder weg van het dorp, dus toen is er hier een nieuwe boerderij gebouwd door mijn opa en oma.”

De producten

Vol enthousiasme gaat Desiree verder. “Wij hebben ongeveer 270 koeien, die worden twee keer per dag gemolken. Bijna alle melk gaat in de kaas die wij maken”, vertelt ze. “Het is echte boerenkaas. We hebben inmiddels al bijna veertig verschillende smaken, van jong tot oud en een hele lekkere overjarige.”

Klantenkring

Tijdens ons gesprek begroet Desiree de klanten die binnenkomen. De zaak kent veel vaste klanten. “Er zijn mensen die komen hier soms al dertig jaar”, vertelt ze. “Mijn moeder maakt al bijna veertig jaar kaas en er is een man die komt hier nog regelmatig en die zegt dan: ‘Ik kwam hier al toen jij nog in je moeders buik zat’.

Maar, de klanten komen niet alleen uit de omgeving. “We hebben een mevrouw uit Friesland die één keer in de zoveel tijd kaas komt halen en we hebben ook klanten die op de Veluwe wonen. Als ze dan een keer in de buurt zijn, komen ze veel kaas halen.”

Belang van weten

Het belang van weten waar je eten vandaan komt, ziet Desiree wel. “Het is super belangrijk, mijn schoonzusje leidt hier wel eens groepen rond op de boerderij van basisscholen die gewoon nog nooit een koe hebben gezien en geen idee hebben dat een koe melk geeft en dat daar weer kaas en zuivel van gemaakt kan worden.”

Meer interesse

Desiree merkt dat mensen steeds meer geïnteresseerd zijn in waar hun eten vandaan komt. “Er is nog veel te leren, maar ik denk ook dat er veel aan gedaan wordt. Vooral sinds een paar jaar merk ik dat mensen meer geïnteresseerd raken waar het eten vandaan komt.”

Op de vraag of ze vindt dat mensen hun eten meer bij lokale boeren moeten halen reageert ze lachend: “Natuurlijk zeg ik ja. Nou ja, of ze het echt lokaal moeten halen… zolang ze maar proberen het uit eigen land te halen. Het belangrijkste is dat voedsel niet zo’n lange weg hoeft af te leggen voordat het in de winkel ligt. En met de seizoenen mee-eten helpt ook al zoveel voor het milieu eigenlijk. Dat is heel belangrijk is, zeker!”

Onze verslaggever Loïsa de Wit bezoekt tijdens de Week van Ons Eten verschillende lokale boeren uit onze streek, waar ze ingrediënten verzamelt voor een bijzondere hartige taart. Bij familiebedrijf Kuiper kocht ze een lekkere jonge kaas. De komende dagen lees jij op onze website meer over de zoektocht naar lokale ingrediënten.

Door: Loïsa de Wit, streekomroep 56