Het Ikazia Ziekenhuis is het eerste Rotterdamse ziekenhuis dat partner is van de campagne ‘3 Goede Vragen’ van de Patiëntenfederatie. Deze vragen zijn onderdeel van de campagne ‘Betere zorg begint met een goed gesprek’. Met de 3 Goede Vragen campagne wil Ikazia patiënten en zorgverleners faciliteren om samen en persoonsgericht tot de beste zorg te komen. De arts als medisch expert en de patiënt als ervaringsdeskundige over zijn of haar leven.
Samen met de arts beslissen patiënten welk onderzoek of welke behandeling het beste bij hem of haar past. De 3 Goede Vragen geven zowel de patiënt als arts de mogelijkheid om tijdens een consult tot de beste, persoonsgerichte zorg te komen. Dit zijn ze:
1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
2. Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
3. Wat betekent dat in mijn situatie?
Jan Drooger, internist-oncoloog in het Ikazia Ziekenhuis: “Ik merk dat patiënten het prettig vinden als een gesprek verloopt volgens de 3 Goede Vragen. De gespreksopbouw is helder en logisch. Door die vragen kan ik het consult ook duidelijker samenvatten, als we het gesprek afronden. Uiteindelijk zorgen ze ervoor dat we samen keuzes maken waar de patiënt achter staat.”
Dick Gaasbeek, voorzitter van de Cliëntenraad van het Ikazia Ziekenhuis: “De patiënt heeft met de 3 Goede Vragen een heel praktisch hulpmiddel in handen. Ze helpen echt, ter voorbereiding op de afspraak bij de arts, en in het overleg met de arts, beter en bewust keuzes te maken over welke behandeling het best bij hem of haar past. Het is dan ook een stap voorwaarts om “samen beslissen” werkelijk vorm te geven; een proces waar wij als Cliëntenraad overigens nauw bij betrokken zijn.’’
Patiëntenfederatie Nederland en de Federatie Medisch Specialisten zetten in op een brede invoering van de 3 Goede Vragen. Als partner van de landelijke campagne kan Ikazia de ervaringen delen met de Patiëntenfederatie Nederland en zo bijdragen aan de effectiviteit en verdere ontwikkeling van de 3 Goede Vragen en de patiëntparticipatie.