Regionaal

Keuze derde stadsbrug tussen IJsselmonde en De Esch

De nieuwe Rotterdamse oeververbinding wordt geen tunnel, maar een brug. Die moet tussen De Esch en IJsselmonde komen. Dat vindt het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam nadat ze alle varianten hebben bekeken. De nieuwe stadsbrug is vooral bedoeld voor wandelaars en fietsers, voor beperkt autoverkeer en een tramverbinding.

Er komt dus geen tunnel met daarin een metrolijn. Een groot deel van de gemeenteraad van Rotterdam had zich juist voor die optie uitgesproken.

Al sinds 2008 werkt Rotterdam samen met de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan plannen voor een nieuwe oeververbinding in de stad. In 2019 werd de locatie al bepaald: tussen de wijk De Esch aan de noordkant van de Nieuwe Maas en het gebied op de zuidoever rond de Veranda óf in de buurt van de plek waar het nieuwe Feyenoordstadion zou moeten komen.

In 2019 was al besloten dat er geen oeververbinding tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk komt.

De Ridderkerkse wethouder Peter Meij was destijds blij, dat er geen verder onderzoek komt naar een brug bij Bolnes. ,,Zo’n brug met al het autoverkeer dat erbij komt zou voor Bolnes te veel zijn geweest. Maar dat boek kan nu dicht. De aandacht kan nu uitgaan naar de Oost-variant en een goed pakket maatregelen voor de Algeracorridor. Ik bedank iedereen die ons heeft geholpen om aan de beslissers uit te leggen waarom een brug bij Bolnes een brug te ver zou zijn geweest.’’.

Bron: Rijnmond