Regionaal

Komende maanden meer vaccinatielocaties regio Rotterdam-Rijnmond

Inwoners van de regio Rotterdam-Rijnmond kunnen zich momenteel op zes locaties laten vaccineren: Rotterdam The Hague Airport, sporthal Den Oert in Spijkenisse, Recreatiecentrum de Staver in Sommelsdijk (Goeree-Overflakkee), de Van Nellefabriek in Rotterdam, sporthal Schenkel in Capelle a/d IJssel en – sinds 1 april – bij het SS Rotterdam in Rotterdam. De komende maanden komen daar nog dertien locaties bij, verspreid over de regio. Hierdoor kunnen de inwoners van de regio Rotterdam-Rijnmond zich steeds dichterbij huis laten vaccineren.

Planning

Als er meer vaccins beschikbaar zijn, is het belangrijk om daar klaar voor te zijn. Daarom opent GGD Rotterdam-Rijnmond de komende tijd nog dertien vaccinatielocaties in de regio. In april zijn dat: sporthal Groenoord in Schiedam, tijdelijke vaccinatiehallen in Poortugaal en Maassluis en sporthal De Bongerd in Barendrecht.

In mei komen daar nog vier locaties bij: sporthal De Wissel in Ridderkerk, District U in Vlaardingen, sportcentrum Schuttersveld in Rotterdam en sportcomplex De Eendraght in Hellevoetsluis. In juni kunnen inwoners ook terecht bij sport- en cultuurhuis Dukdalf in Brielle, school Wolfert Lansing in Lansingerland, kerkgebouw De Ark in Krimpen aan den IJssel, MFC De Meander in Oostvoorne en sporthal Mercatus in Rotterdam.

Opening locaties

Dit is een voorlopige planning. De landelijke vaccinatiestrategie en de daarmee samenhangende aanlevering van vaccins, verandert namelijk vaak. Dit betekent dat GGD Rotterdam-Rijnmond de planning voor het openen van vaccinatielocaties steeds moet aanpassen. Verder wordt er bij de keuze van een nieuwe locatie eerst goed gekeken naar de regionale spreiding en of het mogelijk is om op al geopende locaties uit te breiden. Dat is handig als er meer vaccins beschikbaar zijn: er kan dan sneller geprikt worden en het medisch toezicht kan efficiënter ingezet worden.

Huisartsen

De GGD heeft nauw overleg met de huisartsen in de regio over de mogelijkheden voor hen om gebruik te maken van vaccinatielocaties die al gereed zijn. Inmiddels zijn voor meerdere locaties afspraken in de maak en gaan er binnenkort locaties open waar huisartsen gaan vaccineren.