Regionaal

Nachtafsluitingen Van Brienenoordbrug (A16) voor onderhoudswerkzaamheden

Rijkswaterstaat voert in de nacht van dinsdag 14 maart 2023 22.00 uur op woensdag 15 maart 2023 05.00 uur een reguliere functionele test uit aan het beweegbare deel van de brug. Daarvoor is de brug in beide richtingen afgesloten voor alle verkeer. Tijdens deze nacht wordt getest of alle technische installaties nog goed functioneren. Daarnaast wordt in de nachten van woensdag 15 op 16 maart en donderdag 16 op 17 maart de bouten aangedraaid in de houten klep van de brug, telkens vanaf 22.00 tot 05.00 uur. In deze nachten wordt richting Rotterdam afwisselend de hoofdrijbaan of parallelbaan van de A16 afgesloten. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd.

Afsluitingen

Nachtafsluiting Van Brienenoordbrug (A16) in beide richtingen:
• Op dinsdag 14 maart 22.00 uur tot woensdag 15 maart 05.00 uur
o Let op: De toeritten 27 (Alexander), 26 (Kralingen) en 25 (Capelle a/d IJssel) in de richting van Ridderkerk en toerit 24 (Feijenoord) in de richting Den Haag gaan al om 21.00 uur dicht. Dit is om de voorbereidingen van het werk veilig te kunnen doen.
o De afritten 26 (Kralingen), 25 (Rotterdam-Centrum) vanaf Den Haag en 24 (Feijenoord) vanaf Ridderkerk blijven open.

Nachtafsluiting parallelbaan A16 vanaf knooppunt Ridderster tot en met de Van Brienenoordbrug (hoofdrijbaan rijrichting Breda – Rotterdam blijft open):

• Op woensdag 15 maart 22:00 uur tot donderdag 16 maart 05:00 uur
o De op- en afrit 24 (Feijenoord), afrit 25 (Capelle a/d IJssel) en afrit 26 (Kralingen) zijn afgesloten

Nachtafsluiting hoofdrijbaan A16 vanaf knooppunt Ridderster t/m de Van Brienenoordbrug (parallelbaan rijrichting Breda – Rotterdam blijft open):
• Op donderdag 16 maart 22.00 u tot vrijdag 17 maart 05.00 uur

Omleidingen wegverkeer

De omleidingen voor het wegverkeer zijn langs en boven de weg aangegeven. De omleidingsroute in de nacht van 14 op 15 maart, als de brug in beide richtingen dicht is, loopt via de Beneluxtunnel (via de A20, A4 en A15).

De omleidingsroute als de parallelbaan dicht is loopt deels via de hoofdrijbaan. Het verkeer dat gebruik maakt van de oprit Feyenoord wordt omgeleid via afslag 21 op de A15.De omleidingsroute als de hoofdrijbaan dicht is loopt via de parallelbaan.

Sommige op- en afritten gaan al om 21:00 uur dicht om ervoor te zorgen dat al het verkeer tijdig van de weg is voordat de brug wordt afgesloten. Dit staat aangegeven op de gele borden op deze op- en afritten.

(Brom)fietsers en voetgangers

(Brom)fietsers en voetgangers worden in groepen doorgelaten over de brug. Zij moeten rekening houden met een oponthoud van maximaal 30 minuten.

Vaarwegverkeer

De brug wordt tijdens de werkzaamheden niet bediend voor de scheepvaart. Hiervoor is een bericht aan de scheepvaart uitgegaan.

Openbaar vervoer en hulpdiensten

Met de betrokken veiligheidsregio’s zijn afspraken gemaakt over het passeren van de brug zodat de hulpverlening op peil blijft. Het openbaar vervoer kan op 14 maart tot 23.30 uur de brug passeren, daarna rijden de bussen een gewijzigde route.

Advies aan weggebruikers

• Plan uw reis goed en raadpleeg voor vertrek de actuele verkeersinformatie.
• Houd rekening met extra reistijd.
• Pas, indien mogelijk, uw reisgedrag aan om vertraging door de werkzaamheden te vermijden. Bijvoorbeeld door te kiezen voor het openbaar vervoer of een andere route.
• Volg de aanwijzingen en omleidingsroutes op de digitale informatiepanelen en gele borden, boven en langs de weg.

Onderhoudswerkzaamheden

Om de technische staat van onder andere tunnels en bruggen te controleren, voeren we jaarlijks inspecties en testen uit. Indien nodig wordt er vervolgens onderhoud gepleegd. De Van Brienenoordbrug is verouderd en wordt daarom grondig vernieuwd. Tot de renovatie van de brug is extra monitoring nodig zodat de brug goed blijft functioneren.