Regionaal

Nieuwe glasvezel netten E-Fiber komen niet van de grond

De projecten van E-fiber voor de aanleg van glasvezelnetwerken komen in diverse plaatsen nauwelijks van de grond. Bovendien sjoemelt E-fiber met de cijfers rondom het aantal aanmeldingen.

E-fiber heeft met diverse gemeenten, verspreid over Nederland, afspraken gemaakt voor de uitrol van FTTH ofwel fiber to the home netwerken. Heel veel succes heeft het bedrijf nog niet bij de uitrol. Een gebrek aan interesse van de inwoners in diverse gemeenten speelt daarbij een rol. De meesten zijn tevreden met de huidige aanbieders en de huidige tv-pakketten en internetsnelheden, maar ook aan de voorlichting door E-fiber lijkt het een en ander te schorten.

E-Fiber begint campagne Ridderkerk
Recent is E-Fiber de campagne begonnen in Ridderkerk. In deze gemeente is Ziggo verreweg de snelste aanbieder op dit moment. Maar of Ziggo al te hard voor E-Fiber moet vrezen is de vraag. Met bijna een jaar vertraagd is de grote campagne eindelijk begonnen. Deze bestond uit het bezorgen van een huis-aan-huis geadresserde glasvezelkrant. Daarin wordt glasvezel als de structuur van de toekomst voorgesteld en worden de providers op het netwerk gepresenteerd: dit zijn Trined, Tweak, Multifiber en SNLR.nl. Allen beloven hoge snelheden waarbij vooral de uploadsnelheid veel hoger ligt dan bij huidige aanbieders. In Ridderkerk moet maar liefst veertig procent van de inwoners zich aanmelden voordat de gratis aanleg van het netwerk begint. Een hooggegrepen aantal. want in diverse andere gebieden is een lager aantal ook al niet gehaald.

E-fiber sjoemelt met aantal aanmeldingen
In Schagen is het project van E-Fiber ook al mislukt. Van de 35% die daar was afgesproken is bij lange na zelfs de helft niet gehaald want dit is op veertien procent blijven hangen.E-fiber verspreidde vlak voor de deadline de informatie dat dit aantal van 35% onder handbereik was. Vermoedelijk om meer inwoners alsnog te verleiden. Maar deze actie heeft de betrouwbaarheid van het bedrijf geen goed gedaan. En dit is in Heerhugowaard op een vergelijkbare wijze gelopen. E-fiber moest ook daar 35% binnenhalen en stelde in juni, vlak voor de deadline van 1 juni dat het aantal op 23% stond. En dat werd bestreden door enkele partijen.

TV diensten providers E-Fiber niet erg bij de tijd
Voor het tv-pakket is E-fiber niet direct een partij die – behalve de gewone reguliere lineaire zenders – erg veel extra’s biedt. De providers die beschikbaar zijn, SNLR, Multifiber, Tweak en Trined hebben bijna allemaal hetzelfde zenderaanbod. Wat daarin opvallend ontbreekt is ook maar één Franstalig kanaal. Maar waar deze aanbieders ten opzichte van Canal Digitaal, KPN of Ziggo totaal mee achter lopen of het zelfs helemaal niet bieden zijn online apps en interactieve televisie diensten. En het is de vraag of een klant zoiets niet minstens verwacht bij een tamelijk prijzig glasvezelabonnement.

Bron: totaaltv.nl