Regionaal

Op bezoek bij XL-test- en vaccinatielocatie GGD

Wethouder Laurens Franzen (volksgezondheid) bracht vorige week een bezoek aan de grote test- en vaccinatielocatie van de GGD op het terrein van luchthaven Rotterdam The Hague Airport. Hij kreeg er een rondleiding door het tijdelijke complex, dat bestaat uit ruim opgezette paviljoenen.

Eén voor het testen, het andere voor het vaccineren. De bereikbaarheid speelde een grote rol in de keuze voor deze grote locatie. Rotterdam The Hague Airport heeft ook voldoende parkeergelegenheid. Overigens is deze locatie géén drive-through. Men gaat lopend naar de plek waar getest of geprikt wordt.

Tienduizend testen

De XL-locatie van de GGD ontving in november 2020 de eerste mensen die een test wilden laten afnemen. Op dit moment biedt deze locatie de mogelijkheid voor meer dan tienduizend coronatesten per dag, op 52 plekken in het paviljoen. Dit is belangrijk, want door veel en snel te testen is er zicht op het virus en hebben mensen snel duidelijkheid of ze wel of niet besmet zijn met het coronavirus.

Inmiddels is de XL-accommoda- tie ook ingericht als vaccinatielocatie. Het vaccinatieprogramma voor zorgmedewerkers van verpleeghuizen en medewerkers uit de gehandicaptenzorg en thuiszorg is op gang gekomen.

De Wissel

Naast de vaccinatielocatie bij de luchthaven komen er in regio steeds meer vaccinatielocaties bij. De eerste werd onlangs in Spijkenisse geopend. Ook in Ridderkerk is inmiddels een vaccinatielocatie ingericht: in sporthal De Wissel op sportpark Reijerpark aan de Kastanjelaan. Daar worden over enige tijd de eerste prikken gezet.

Foto: Gemeente Ridderkerk, Wessel Dekker