Reizigers waarderen service RET met een 7,8

 Reizigers in Rotterdam en omstreken geven het vervoer van de RET in 2018 een 7,8. Dat is 0,1 punt hoger dan het landelijke gemiddelde. Vorig jaar gaven reizigers de RET een 7,7. Dit blijkt uit de resultaten van de OV-klantenbarometer, het jaarlijkse onderzoek naar de mening van reizigers in het OV in Nederland. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “We zijn hier ongelooflijk trots op. Ik ben alle collega’s, die elke dag weer hun beste beentje voor zetten om onze reizigers zo goed mogelijk op weg te helpen, enorm dankbaar voor hun inzet. En ik dank de reizigers voor dit mooie cijfer.”

Unck is temeer trots omdat het niet vanzelfsprekend was om er in 2018 op vooruit te gaan in klantwaardering. “We hadden natuurlijk graag gezien dat de metro’s op de Hoekse Lijn afgelopen jaar al reden. Daarnaast hebben we vooral op de metro relatief veel werkzaamheden en afsluitingen gehad en rijden we met bussen die tegen het einde van hun levensduur zitten.” Goede service voor de reizigers is dan extra belangrijk. “Je ziet dat onze persoonlijke benadering werkt. Een vrolijk goedemorgen, heldere uitleg en vriendelijke bejegening maken voor veel reizigers het verschil. We zijn onze reizigers dankbaar dat ze met ons reizen en onze inzet belonen.”

Op naar de 8

Een 8 van de reiziger het doel van Unck. Het komende jaar zet de RET in de operatie verschillende stappen om de dienstverlening te verbeteren en op die manier bij te dragen aan de klantbeleving. Zo gaan er vanaf december dit jaar bijna tweehonderd nieuwe bussen rijden, allemaal uitgerust met een modern interieur en USB-oplaadpunten. Alle nieuwe bussen zijn zuiniger dan de huidige. Het gaat om 55 volledig elektrische bussen, 103 dieselhybride bussen en 40 dieselbussen. In de nieuwe bussen is het ook mogelijk om met de pinpas en de barcode-app te betalen. Daarnaast gaat de metro op de Hoekse Lijn rijden en verhoogt de RET de frequentie op een deel van de RandstadRail door de aanleg van een keerspoor bij Pijnacker.

“Dat betekent niet dat we de komende jaren achterover kunnen leunen”, aldus Unck. “Want we zien dat de druk op onze capaciteit door verstedelijking en bevolkingsgroei blijft toenemen. Daarnaast heeft het Rijk ambitieuze klimaatdoelstellingen en wil het meer mensen in en rond de stad het OV in krijgen. Dat vraagt om de optimale benutting van ons netwerk én om aanvullende investeringen in de kwaliteit van het OV in de regio. Dus hogere frequenties en waar nodig extra lijnen en meer stations. De beoogde Oeververbinding is daarin een goede eerste stap.”

De cijfers

Tram was de grootste stijger en scoort een 7,9. Bij tram scoorde de klantvriendelijkheid hoog (8,1), net als de rijstijl van de bestuurder en het vinden van een zitplaats.

Bus is gelijk gebleven op een 7,7. Positief werd vooral de klantvriendelijkheid en het makkelijk instappen beoordeeld.

Metro is gelijk gebleven op een 7,7. Daar werd vooral de reissnelheid, punctualiteit en de reisinformatie in het voertuig goed beoordeeld.

Over het geheel genomen voelen reizigers zich ontspannen tijdens de reis.

Verbeterpunten liggen onder meer op het gebied van reisinformatie bij verstoringen en informatievoorziening bij de instaphalte. De RET zal de verbeterpunten evalueren en waar mogelijk veranderingen doorvoeren.